El siglo XVIII constituye la génesis de las democracias liberales modernas y en gran medida se llegó a estas gracias a la contribución de determinados libros, algunos de ellos poco conocidos hoy en día, que se convirtieron en las obras más leídas en la Europa del momento. Eran ‘best sellers’ prohibidos que circularon como la pólvora pese a los intentos de las autoridades civiles y eclesiásticas por impedir su edición y lectura. El título del catálogo de esta exposición –celebrada en la Biblioteca Històrica de la Universitat de València–, ‘Fuego en la biblioteca’, alude ya de por sí a su intención, pues eran libros que “quemaban” a aquellos que los poseían, dada su peligrosidad, y, además, cuando eran descubiertos iban directamente a la hoguera. También, la mención a las bibliotecas, lugares donde se guardaban clandestinamente estos ejemplares, en la llamada sección de l’Enfer. El catálogo recoge una selección de libros franceses de contenido político, religioso y literario, algunos de ellos eróticos, que fueron expuestos en la muestra, combinados con fotografías artísticas en blanco y negro del fotógrafo hispano-francés Pedro Hernández, con el objeto de construir un relato con un claro mensaje: la prohibición genera fascinación. Y todo ello en un momento en el que las certezas parecen diluirse en un océano de incertidumbres y es más necesario que nunca revisitar el siglo XVIII para retomar principios como la libertad de expresión, la autonomía personal, el espíritu crítico, el laicismo o el cosmopolitismo opuesto a cualquier nacionalismo o populismo, como señas de identidad de la Europa del siglo XXI.
El segle XVIII constitueix la gènesi de les democràcies liberals modernes i en gran mesura es va arribar a aquestes gràcies a la contribució de determinats llibres, alguns d’ells poc coneguts hui dia, que es van convertir en les obres més llegides a l’Europa del moment. Eren ‘best-sellers’ prohibits que van circular com la pólvora malgrat els intents de les autoritats civils i eclesiàstiques per impedir la seua edició i lectura. El títol del catàleg d’aquesta exposició –celebrada a la Biblioteca Històrica de la Universitat de València–, “Foc a la biblioteca”, al·ludeix ja de per si a la intenció d’aquesta, perquè eren llibres que “cremaven” a aquells que els posseïen, donada la seua perillositat, i, a més, quan eren descoberts anaven directament a la foguera. També, la menció a les biblioteques, llocs on es guardaven clandestinament aquests exemplars, en l’anomenada secció de l’Enfer. El catàleg recull una selecció de llibres francesos de contingut polític, religiós i literari, alguns d’ells eròtics, que van ser exposats en la mostra, combinats amb fotografies artístiques en blanc i negre del fotògraf hispanofrancès Pedro Hernández, a fi de construir un relat amb un clar missatge: la prohibició genera fascinació. I tot això en un moment en el qual les certeses semblen diluir-se en un oceà d’incerteses i és més necessari que mai revisitar el segle XVIII per a reprendre principis com la llibertat d’expressió, l’autonomia personal, l’esperit crític, el laïcisme o el cosmopolitisme oposat a qualsevol nacionalisme o populisme, com a senyals d’identitat de l’Europa del segle XXI.
págs. 8-15
págs. 18-35
Un infierno bibliográfico: los best sellers prohibidos del XVIII
págs. 38-97
págs. 98-198
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