The present study analyzes the relationship between the artistic activity of Francesc Torres Monsó and the social, political, cultural and artistic context locally, nationally and internationally. It places his role and influence from the point of view of the history of Catalan art within a broad chronological framework, 1939-2007. The study depicts the ideological framework and describes how the political subject of the author is born, grows and communicates within the evolution of artistic language and how he makes his life his work: his capacity of artisticity.
This study provides a new and comprehensive vision of his stages and transformations, the process of personal introspection and ideological socialization from the subject and individual freedom of Torres Monsó. It describes the path that the author takes, from the pursuit of canonical beauty to the construction of critical-artistic discourse.
En el present estudi s’ha analitzat la interrelació de l’activitat artística de Francesc Torres Monsó i el context social, polític, cultural i artístic en l’àmbit local, nacional i internacional. Situa el seu paper i la seva influència des del punt de vista de la historiografia de l’art català, circumscrit en un ampli marc cronològic 1939-2007. L’estudi planteja el marc ideològic i descriu com el subjecte polític de l’autor es forma, creix i es comunica en l’evolució del llenguatge artístic i fa de la seva vida la seva obra: la seva capacitat d’artisticitat.
Aquest estudi aporta un nova i amplia visió de les etapes i les transformacions, el procés d’introspecció personal i socialització ideològica des del jo i la llibertat individual de F. Torres Monsó. Es descriu el camí que va seguir l’autor des de la recerca de la bellesa canònica a la construcció de discurs crític-artístic.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados