L'objectiu d'aquesta tesi ha estat analitzar el Programa Teòric de Formació de Residents de Radiodiagnòstic de Catalunya que estem desenvolupant a iniciativa i amb el suport de Radiòlegs de Catalunya. Es tracta d'un Programa Teòric complementari a la formació general dels residents basada, d'acord amb el sistema MIR espanyol, en l'autoaprenentatge a partir de la pràctica assistencial programada i tutelada al llarg dels quatre anys durant els quals el resident està adscrit a una Unitat Docent degudament acreditada per a tal efecte.
S'analitzen els tres primers anys de funcionament del Programa de Formació, perquè en aquest període s'han programat el total de les classes d'ambdós cursos, tres vegades les del Bàsic i una les de l'Específic, i es pot tenir una perspectiva de com ha funcionat i quins resultats s'han obtingut.
Les preguntes que s'han plantejat al voltant del desenvolupament d'aquest ampli projecte han estat diverses, tant en aspectes generals del Programa de Formació com en d'altres relatius a cadascun dels cursos en que està dividit, Bàsic i Específic, i es poden agrupar en els següents apartats: A) Aspectes organitzatius; B) Assistència al Programa de Formació; C) Valoració del Programa de Formació; D) Participació en els exàmens, i E) Resultats dels exàmens.
S'ha pogut concloure que amb el suport d'una organització professional i científica és possible organitzar i dur a terme un Programa de Formació complex com aquest, continuat al llarg del temps i amb un gran número de classes i de professors de diferents centres.
S'ha comprovat que el compromís dels residents amb el programa va decreixent a mida que avancen en la residència, de manera que els residents de primer any tenen una participació molt alta, mentre que la dels R4 cau de forma molt significativa. També dintre de cada curs l'assistència disminueix al llarg de l'any.
Al llarg dels tres anys en que el projecte s'ha desenvolupat i analitzat, han anat desapareixent les diferències d'assistència entre els residents dels centres més propers i els dels més llunyans, així com la menor assistència inicial dels residents dels centres amb quatre o més residents anuals.
Les valoracions globals de les classes han estat bones, al voltant dels 7,5 punts, i, en general, no hi ha hagut diferències en les avaluacions dels diferents òrgans-sistema, ni en les atorgades per tipus d'alumnes, sexe o llunyania del centre de procedència dels residents.
Al final de cada curs s'ha fet un examen voluntari que dona dret a un Certificat d'Aprofitament; la participació en els exàmens dels Curs Bàsic ha estat del 67%, mentre que en els dels Específics ha estat únicament del 25%, amb una molt escassa participació dels R4 (0% en el darrer curs - 2008-09). En cap cas hi ha hagut diferències per sexes ni en funció de la valoració que s'hagués fet de les classes. En el Bàsic va haver relació entre l'assistència a les classes i la participació en l'examen, mentre que en l'Específic aquesta relació no va existir de forma significativa.
Les notes obtingudes en tots els exàmens han seguit una distribució normal, i ha existir una dispersió molt amplia de resultats, que ha estat idèntica en el Curs Bàsic i en l'Específic.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados