Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


L'Empresariat ètnic des de l'enfocament del mixed embeddedness: els negocis pakistanesos a la ciutat de Barcelona /

  • Autores: Berta Güell Torrent
  • Directores de la Tesis: Sònia Parella Rubio (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Autònoma de Barcelona ( España ) en 2017
  • Idioma: español
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Carlota Sole Soldevila (presid.), Francisco Torres Pérez (secret.), María Villares Varela (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Sociología por la Universidad Autónoma de Barcelona
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: DDD
  • Dialnet Métricas: 1 Cita
  • Resumen
    • Des de l’últim quart del segle XX, un dels canvis rellevants que ha patit el mercat laboral a Europa i als EUA ha estat l’emergència de negocis i establiments comercials regentats per immigrants i minories ètniques a les ciutats post-industrials i cosmopolites. Barcelona no és cap excepció. Gràcies a la seva internacionalització, l’elevat flux de moviments migratoris i la presència d’un teixit comercial dinàmic, se situa en una posició privilegiada a l’hora d’afavorir l’emergència de negocis ètnics. D’entre els diferents grups d’estrangers, el col·lectiu pakistanès destaca per un doble patró: és el primer grup extracomunitari de la ciutat en nombre de residents, i alhora, és un dels més emprenedors. Tot i això, a dia d’avui encara és un col·lectiu força desconegut. L’hermetisme de la comunitat i les especificitats del modus operandi dels seus negocis, no només susciten una sèrie d’estereotips i rumors entre la població local, sinó que fan difícil l’aproximació científica a aquest objecte d’estudi.

      A tal efecte, aquesta tesi doctoral té com a finalitat analitzar els factors que expliquen el desenvolupament i consolidació d’una economia ètnica pakistanesa en temps de crisi (post 2008), així com les lògiques de funcionament intern dels seus negocis i la diversitat inherent al col·lectiu d’empresaris que els regenten. A través de l’enfocament teòric del mixed embeddedness (Kloosterman, van der Leun i Rath 1999), s’examina la interacció entre els factors associats a l’oferta (el col·lectiu pakistanès) i a la demanda (l’estructura d’oportunitats de la ciutat), des d’un model d’anàlisi multinivell que integra tant el marc macro-estructural, com les característiques dels negocis (nivell meso) i les dels empresaris (nivell micro). Seguint un disseny metodològic mixt, que combina tècniques quantitatives i qualitatives, els resultats d’aquest estudi revelen que l’èxit de la implantació comercial dels pakistanesos s’explica per la imbricació mixta entre una estructura d’oportunitats favorable, amb poques barreres d’entrada, i les xarxes comunitàries del col·lectiu per les quals circulen recursos i capitals en clau transnacional.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno