La tesi "Alteracions. Noves significacions en recorreguts escultòrics recents" de Matilde Grau es centra en l’anàlisi de diferents obres artístiques creades a partir de l’acció d’alterar alguna de les seves característiques i indagar les possibilitats expressives d’aquesta acció. Entendre les alteracions com a estratègies creatives, com el resultat de transformar una cosa en una altra diferent modificant la matèria original, els seus trets formals, la dimensió natural i/o l’emplaçament espacial.
La tesi és un estudi comparatiu d’una sèrie d’obres que ens endinsen en la realitat escultòrica del segle XXI i que ens permetrà entendre-la com una evolució de les experimentacions plàstiques del segle XX.
La franja temporal d’aquest estudi es concentra en obres realitzades en el període que va de finals de la dècada dels vuitanta fins a l’actualitat. Aquesta elecció no és casual sinó que és deguda a dos motius: el primer és l’inici del desenvolupament de la pràctica artística de l’autora dins la disciplina de l’escultura i el segon motiu és que en els anys vuitanta neix una nova manera d’entendre i abordar l’art, l’escultura i les intervencions espacials que encara estan vigents a l’actualitat.
Les obres que s’analitzen i que serveixen d’exemple per aprofundir en les diverses tipologies d’alteracions ens ajuden a visualitzar el traspàs de significats generats per les múltiples estratègies d’hibridació amb la voluntat de mostrar un ventall, el més heterogeni possible, de les diferents maneres de treballar les alteracions, principalment en l’àmbit de la tridimensió i l’espai.
Encara que l’objectiu principal d’aquesta tesi és descobrir les possibilitats expressives de les alteracions, analitzar resultats i establir noves relacions de significat, també pretén altres objectius com reflexionar sobre l’activitat creativa, entendre la seva pràctica artística com un tot i desenvolupar la capacitat d’observació, reflexió, anàlisi i interpretació de les manifestacions artístiques en general i de l’escultura en particular.
Les alteracions són l’excusa i alhora la motivació per investigar, observar i analitzar en profunditat obres i trajectòries artístiques, principalment emmarcades en l’àmbit de la tridimensió amb la voluntat de demostrar que són una estratègia creativa per afegir nous significats.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados