Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Projecting technology. Systems of production in the 1950s and 60s spanish architecture

Clara Olóriz Sanjuán

  • PROJECTING TECHNOLOGY.

    Systems of Production in 1950s and 60s Spanish Architecture.

    This thesis explores how technological conditions of mass-production and industrialisation reconfigured the practice of architecture and the architectural modes of thinking, transforming the methods of construction and affecting production processes. Through the critical analysis of industrialised methods of construction in Spanish architecture of the 1950s and 60s and situating them within a broader conceptual/historical framework, the investigation tackles the concepts of ¿component¿ and production systems from a material, structural, formal and spatial perspective. Thus, it moves from the status of the architectural object and its process of fabrication to its perception; from the production of ideas to the reception of the production.

    Throughout the chapters, Leoz¿s HELE module deals with how the industrial component transforms architectural modes of design, leading towards the systematization of space and a re-definition of geometry. The Horpresa system tackles how the production of the component encompassed a new materiality reflected in the catalogue, affecting production processes. Piñero¿s rods bundle reflects the construction of a notion of structure and form generation in the assembly of components. These structural and formal concepts trigger a topological reading of the urban form that is studied in Entrevías, together with its ecological and environmental implications, in the reception, experience or interaction with the inhabitants.

    ¿Projecting Technology¿ constructs and expands the meaning of technology beyond reductive and isolated approaches. Therefore, in the relation between architecture and technology, it is not addressed as a methodology but as a form of knowledge, a form of design that informs the production of form, bringing it closer to its Greek origin techne, as the agency in the production of art.

    PROYECTANDO TECNOLOGÍA.

    Sistemas de producción en la arquitectura española de los 1950s and 60s.

    Esta tesis explora cómo las condiciones de producción en serie e industrialización reconfiguran la práctica de la arquitectura y los modos de pensamiento arquitectónicos, transformando los métodos de construcción e influyendo en procesos de producción. A través del análisis crítico de los sistemas de construcción en la arquitectura española de los 1950s y 60s y situándolos en un contexto histórico/conceptual más amplio, la investigación acomete las nociones de ¿componente¿ y ¿sistemas productivos¿ desde una perspectiva material, estructural, formal y espacial. De este modo, evoluciona desde el status del objeto arquitectónico y sus procesos de fabricación hacia su percepción; desde la producción de las ideas a la recepción de la producción.

    A través de los capítulos, el modulo HELE de Leoz muestra cómo el componente industrializado transforma los modos de diseñar, conduciendo hacia la sistematización del espacio y a la redefinición del concepto de geometría. El sistema Horpresa refleja cómo la producción del componente conduce a una nueva materialidad que se refleja en el catálogo e influye en los procesos productivos. El haz de barras de Piñero construye una noción de estructura y generación de la forma desde el ensamblaje de componentes. Estos conceptos estructurales y formales desencadenan una lectura topológica de la forma urbana que se manifiesta en Entrevías, junto con sus implicaciones formales y ambientales, en la recepción o interacción con sus habitantes.

    ¿Proyectando Tecnología¿ construye y expande el significado de tecnología más allá de actitudes reduccionistas e aisladas. Así, en la relación entre arquitectura y tecnología, no se concibe como una metodología sino como una forma de conocimiento, una forma de diseñar, que informa la producción de la forma, acercándola a su origen griego techne, como la agencia del sujeto en la producción de arte.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus