Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Necessitats de formació de les llevadores per a l' atenció de la salut sexual de la dona

Mª Helena Viñas Llebot

  • Introducció A Catalunya, els serveis d’atenció a la salut sexual i reproductiva (ASSIR) inclouen l’assessorament en salut afectiva i sexual. Les llevadores són les professionals referents de l’equip de salut a l’ASSIR. És d’interès detectar i analitzar les seves necessitats de formació en matèria de sexualitat i salut sexual per poder formular les línies, accions i recursos per desenvolupar processos formatius que reverteixin en el manteniment i la millora de les competències professionals i, en conseqüència, en la salut sexual de les dones.

    Objectius Objectiu general: detectar les necessitats de formació de les llevadores a partir de la pràctica professional en l’atenció a la salut sexual a Catalunya. Objectius específics: 1) explorar la concepció d’atenció a la salut sexual de les llevadores; 2) esbrinar la percepció de les llevadores vers les competències que desenvolupen en la pràctica de l’atenció a la salut sexual; 3) comprendre el context i les seves implicacions en el desenvolupament de la professió; 4) indicar les grans línies que s’extreuen per a la formació des de la pràctica reflexiva.

    Metodologia L’estudi s’ha desenvolupat des de la perspectiva qualitativa i interpretativa, i s’ha seguit el mètode descriptiu-comprensiu, i l’enfocament de la teoria fonamentada. El mostreig va ser teòric i intencionat, i van participar llevadores de les unitats ASSIR de les àrees sanitàries d’atenció primària de Catalunya. La recollida de dades es va realitzar mitjançant grups de discussió (GD) i entrevistes en profunditat; en el primer GD hi van participar sis llevadores que reunien l’atribut d’assistencials expertes, en el segon GD cinc llevadores assistencials novelles, i en el tercer GD sis llevadores gestores; tots els GD van complir l’atribut de diversitat territorial. Les entrevistes en profunditat es van realitzar a quatre llevadores que complien l’atribut de formadores. Per a l’anàlisi de les dades es va seguir el mètode de la teoria fonamentada, realitzant la comparació constant de les categories emergents fins la saturació de conceptes. Es va utilitzar el suport informàtic del programa NVivo amb la versió 10 i la versió 12.

    Resultats El concepte que es té de sexualitat influeix en el tipus d’atenció i s’observa una mancança en el coneixement dels drets sexuals més que els reproductius. Destaca la necessitat d’atendre la sexualitat en situacions de vulnerabilitat i risc, diversitat cultural, diversitat sexual i l’atenció a l’home. Quan a les competències que requereixen desenvolupar es prioritzen les dimensions relacionades amb els valors professionals i les actituds i aspectes conductuals; les habilitats i destreses comunicatives i interpersonals, en especial l’empatia i assertivitat, la confidencialitat, i el suport emocional; les habilitats de gestió i organització; i la competència de treball en equip. Es detecten diferències en funció del territori tant en l’accés a la formació com en la disponibilitat de recursos.

    Conclusions La formació ha d’incloure les demandes socials i les noves necessitats de salut sexual, i és determinant pel seu èxit planificar-la a partir de les necessitats que les llevadores perceben en la seva pràctica. Es recomana que l’eix central sigui la sexualitat i a partir d’aquesta s’organitzin mòduls sobre els diferents processos de salut. Per altra banda, s’aconsella que els programes generals en salut sexual i reproductiva integrin aspectes de sexualitat.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus