Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Les vinyetes filatèliques com a font d'informació historiogràfica i artística

  • Autores: Josep Sauret Pont
  • Directores de la Tesis: Antonio Salcedo Miliani (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Rovira i Virgili ( España ) en 2018
  • Idioma: español
  • Tribunal Calificador de la Tesis: José Carlos Suárez Fernández (presid.), Laia Manonelles (secret.), Jordi Piqué i Padró (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Estudios Humanísticos por la Universidad Rovira i Virgili
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Resumen
    • Les Vinyetes filatèliques com a font historiogràfica i artística La present tesi té com a principal objectiu estudiar i analitzar les vinyetes filatèliques com a fonts de coneixements històrics i artístics.

      La vinyeta és un producte ephemera, que té una finalitat concreta d’un sol ús i una duració limitada. Per aquesta raó no se li dóna gaire importància i moltes han desaparegut. Es la ventafocs de la filatèlia, o cinderella stamp com se la denomina en anglès. Possiblement això hagi fet que gairebé no existeixin estudis al respecte. Igualment al ser un producte que fàcilment es destrueix, la dificultat per trobar segons quins exemplars és en alguns casos insalvable.

      Per aquest motiu es comença fent una explicació de què són, les principals confusions que hi ha en el lèxic habitual i en el més tècnic dels filatèlics. S’expliquen els principals elements ephemera que reben aquest nom i es justifica per què no són vinyetes filatèliques.

      Es constata la problemàtica que això crea a tots els nivells i també la evolució del propi nom segons els diferents autors. Igualment es fa observar que aquesta situació no és particular del nostre idioma sinó que també es dóna en els més habituals.

      També s’ explica el propòsit i l'ús de les vinyetes filatèliques, qui són els principals emissors, el per què de la seva emissió i amb quina finalitat. Com són diferents les vinyetes dels segells de correus, a part d’explicar-ho, en casos concrets es constata gràficament mostrant exemplars.

      S’ha treballat amb detall la normativa existent per a la circulació de les vinyetes en les cartes, tant la internacional com la espanyola. S’ha vist en detall la situació especial que es va produir a Espanya durant la Guerra Civil en els dos costats en què va quedar dividit el país. Amb casos pràctics s’ha explicat la realitat de manera que s’ha pogut contrastar amb la teoria.

      Igualment s’ha explorat la seva relació amb l’art en cada moment històric, tant des d’un punt de vista conceptual, com amb referència als artistes que les han creat, en general pintors, cartellistes, dissenyadors i fotògrafs. S’han fet comparacions amb obres d’aquests personatges, polifacètics en la majoria dels casos, de manera que hem vist que molts conceptes tècnics i artístics eren aplicables per igual en els dos camps.

      Com estava previst, s’ha fet una proposta de classificació que sembla molt amplia i flexible. S’ha fet d’aquesta manera per permetre-hi incorporar-hi fàcilment noves troballes. En efecte al ser un camp poc estudiat com s’ha explicat, cal aquesta característica. Un cas que ho constata són les vinyetes per recollir ferralla del final de la Guerra Civil que fins fa molt poc gairebé ningú les coneixia i menys a què corresponien.

      S’han comentat les dificultats trobades en la recerca i en la bibliografia. Degut a circumstàncies específiques, en alguns casos ha sigut difícil saber qui les va encarregar o dissenyar, el que ha complicat el seu estudi i anàlisi. En altres simplement no s’ha pogut fer per manca de dades. Per sort en la majoria s’ha pogut identificar molts elements de la història i del disseny de la vinyeta la qual cosa ha permès treballar-les d’una forma molt correcte.

      En el treball, com és preceptiu es citen les fonts de recerca utilitzades, fonamentalment són publicacions d'agrupacions filatèliques, diaris i revistes de l’època de la vinyeta, arxius de museus, biblioteques, inclosa la del propi Correus, i en alguns casos col•leccions particulars.

      També i per acabar es presenten alguns casos significatius que reflecteixen les problemàtiques esmentades. Són exemples que per diferents circumstàncies, per circulació, per disseny, per història,...ha convingut aprofundir una mica en el tema.

      Com a conclusions les principals que s’han extret són aquestes:

      -- poden ser considerades una font d'informació cultural i fer-se servir per seguir i confirmar situacions o fets històrics.

      -- poden ser considerades com una font d’informació artística i fer-se servir per contrastar estils d’autors en diferents èpoques o amb altres artistes del mateix període.

      -- també s’ha vist que és un camp de treball al que hi han dedicat esforços més artistes dels que es coneixien. Suposem per què es consideren obres menors amb poca importància i tothom se’n descuida. Es relacionen bastants casos.

      -- que s’obren nous camps de recerca, per exemple l’antropològic i el sociològic, al considerar nous enfocaments i aspectes.

      -- que s’ha pogut observar amb molts exemples, la diferència entre la reglamentació de la circulació de les vinyetes i la realitat de com han circulat i circulen en la majoria de casos.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno