Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Avaluació de la gestió infermera de la demanda en el maneig de les visites urgents a l'atenció primària

Marta Pascual Romero

  • AVALUACIÓ DE LA GESTIÓ INFERMERA DE LA DEMANDA EN EL MANEIG DE LES VISITES URGENTS A L’ATENCIÓ PRIMÀRIA La Gestió Infermera de la Demanda (GID) és l’atenció de les urgències per patologia de baixa complexitat per infermeria en base a protocols d’actuació on s’explicita: l’anamnesi, l’exploració física, els motius d’exclusió (que són derivats directament al metge), el tractament (la prescripció farmacològica validada per metges) i les normes de reconsulta (quan ha de tornar el pacient). Des del 2008, l’Institut Català de la Salut (ICS) inicia la GID a partir d’experiències satisfactòries prèvies d’altres proveïdors. Es van incloure protocols d’actuació a l’Estació Clínica informatitzada (ECAP) en patologia de baixa complexitat permetent-ne la gestió autònoma per part d’infermeria.

    Objectius: Avaluar l’eficàcia de la GID en la resolució de visites urgents a l’Atenció Primària (AP) i el grau de satisfacció dels pacients en 5 CAP de l’ICS Girona.

    Material i mètodes: Primer treball (pilot): Estudi observacional i transversal Segon treball: Estudi observacional, transversal i multicèntric Mesures principals: Variables sociodemogràfiques (edat, sexe i origen dels pacients) i assistencials (CAP, Unitat Bàsica Assistencial (UBA) del pacient, motiu de consulta i antiguitat d’infermeria al CAP). L’eficàcia es va valorar mitjançant l’anàlisi de noves consultes pel mateix motiu de salut (reconsultes) en les primeres 48 hores el primer treball pilot i en les 72 hores en el segon i per les derivacions al professional mèdic. La satisfacció va valorar-se a través d’una enquesta telefònica.

    Resultats: Primer treball (pilot): S’analitzaren 296 consultes. L’edat mitjana va ser de 34,4 ± 25,5 anys, 53,3% dones i 25,3% immigrants. El principal motiu de consulta van ser les ferides (12,5%). El 77,4% no va reconsultar les primeres 48 hores (80,5% motius de consulta protocol·lizats vs 73,2% no protocol·lizats p = 0,14). Els motius protocol·litzats (57,1% de les consultes) tingueren un menor percentatge de derivació al metge (33,1% protocol·lizats vs 64,6% no protocol·litzats p < 0,001). La reconsulta en els motius protocol·litzats fou menor en immigrants (12,1% vs 29,4% p = 0,04) i en els pacients més joves (31,6 ± 24 anys vs 41,1 ± 25,4 anys p = 0,04).

    Segon treball (multicèntric): S’analitzaren 587 consultes. L’edat mitjana va ser de 36,9±22,8 anys, 51,8% dones i 13,7% immigrants. Els principals motius van ser les ferides (12,8%) i el quadre de vies altes (10,2%). El 86,9% (IC 95%:83,8%-89,4%) no va reconsultar en 72 hores. 383 visites (65,2%) no es derivaren al metge, 350 (91,4%) no van reconsultar. El principal factor predictor de reconsulta fou l’edat >36 anys, OR 2,32 (IC 95%:1,07-5,03; p=0,033). La satisfacció global mitjana va ser de 9/10, sent major en el grup que no va reconsultar (9,07 vs 8,55; p=0,025). El 93,3% dels pacients tornarien a ser atesos per infermeria pel mateix problema de salut.

    Conclusió: La GID és eficaç per resoldre visites urgents per motius protocol·litzats a l’AP amb un alt grau de satisfacció dels pacients.

    Paraules claus: Atenció Primària; Urgències; Infermeria


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus