Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de El tractament de la mitologia en el heavy metal i els orígens de la performance a l' escenari

Natàlia Motos Vallverdú

  • Els anhels per descobrir els lligams i les premises que vehiculen la música Heavy Metal amb els orígens de la nostra civilització i amb les arrels del nostre llenguatge, han estat els elements més rellevants que han marcat el procés d' anàlisi, i han anat forjant l' articulació de la tesi al llarg de la seva elaboració. Partint d' aquesta hipòtesi de treball, han anat sorgint altres punts interessants dins la investigació com: la relació entre el tractament de la mitologia nòrdica i la mitologia mediterrània en el Heavy Metal, la forta connexió existent amb l' impuls dionisíac, l' anàlisi sobre la influència de la tradició judeo-cristiana, així com també dels elements màgics i la tradició medieval. També l' estudi sobre les semblances i diferències existents entre les bandes europees i les nord-americanes, sobretot en la dècada dels '80 del segle XX; i la relació entre la tragèdia grega i la performance a l' escenari de les bandes de Heavy Metal.

    El treball que es feu en iniciar la tesi fou principalment treball de camp, partint de l' audició i l' assistència a concerts i festivals, utilitzant el mètode etnogràfic des de l' observació participant com a eina de treball, sobretot en el capítol 6, i la vivència d' aquesta música, des de l' experiència personal, amb totes les connotacions culturals i socials que s' hi endinsen. En una fase prèvia a la redacció, he llegit obres literàries cabdals de la mitologia nòrdica i de la mitologia grega, i he realitzat una lectura d' articles i llibres d' autors rellevants dins d' aquest àmbit en connexió amb diversos camps com la sociologia, la musicologia, l' antropologia i la història de l' art. La Bíblia també ha estat un llibre que he llegit i analitzat, i que m' ha permès entendre moltes característiques del Heavy Metal vinculades amb el Cristianisme.

    Partint dels punts d' anàlisi esmentats, les principals conclusions a les quals he arribat són que el Heavy Metal és una música fortament vital i enèrgica, i els elements mitològics són conductors d' aquesta vitalitat que generen. Determinats moviments i períodes històrics i culturals, com per exemple el Romanticisme i l' Edat Mitjana, mantenen un vincle de caràcter transgressor que es manifesta a través dels elements màgics i de la mitologia, sota una forma d' alienació del Món, però també com a manera d' expressar-se de caire reivindicatiu i progressista. El pensament grec clàssic forma part de l' essència del missatge que transmeten les bandes, el llenguatge des del qual es comuniquen és simbòlic i de caràcter socialitzant. L' impuls dionisíac és el fonament de la performance a l' escenari de les bandes de Heavy Metal, i és també des d'on es genera tota la seva autenticitat. Per una altra banda, la tragèdia grega és la forma escènica primigènia des de la qual aquestes actuacions evolucionen. El pensament judeo-cristià és intrínsec al Heavy Metal, i es manifesta en les bandes tan dins l' àmbit profà com en el sagrat. la principal forma d’ expressió literària de les bandes de hard rock i de heavy metal sorgides a finals dels anys '60, i en la dècada dels '70 i '80 del segle XX a Estats Units és la lírica, mentre que l’ èpica és la forma d’ expressió literària que domina en les bandes europees sorgides en aquesta mateixa época.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus