Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Dispositius digitals com a eina terapèutica en infants i adolescents amb discapacitat intel·lectual

Marta Torra Moreno

  • español

    Según la literatura previa publicada, los niños y adolescentes con discapacidad intelectual (DI) presentan dificultades a nivel cognitivo y conductual. En primer lugar, se ha realizado un estudio de la literatura científica publicada sobre el uso de las nuevas tecnologías en esta población. Posteriormente, se han recogido datos socio-demográficos, clínicos, sobre hábitos digitales, calidad de vida y se ha realizado una valoración conductual y neuropsicológica a través de pruebas estandarizadas administradas a familiares, profesionales ya los propios participantes. Los participantes han sido niños y jóvenes de edades comprendidas entre 6-17 de Centros de Educación Especial (CEE). Se ha diseñado y aplicado un programa de entrenamiento cognitivo con la plataforma digital NeuronUp en los mismos CEE que ha constado de 24 sesiones con una duración cada una de 20 minutos. Posteriormente, se han evaluado los efectos después de la intervención con la readministración de algunas de las pruebas. De este estudio se concluye que: la revisión de la literatura ha permitido determinar que las nuevas tecnologías aportan mejoras en el funcionamiento ejecutivo (FE); el ABC es un instrumento válido y fiable para evaluar el comportamiento en niños y jóvenes con DI; las FE más afectadas han sido inhibición, supervisión de sí mismo, índice de regulación conductual, flexibilidad, control emocional, índice de regulación emocional e índice general de FE; después de entrenamiento con NeuronUp, todos los sujetos han mejorado y ha sido en los dominios de atención, velocidad de procesamiento y memoria de trabajo.

  • català

    Segons la literatura prèvia, s'han descrit dèficits a nivell cognitiu en els nens i joves amb discapacitat intel·lectual (DI) com són en atenció, funcions executives (planificació, presa de decisions, resolució de problemes, memòria de treball, inhibició, flexibilitat cognitiva, velocitat de processament i fluïdesa verbal) i problemes a nivell conductual. Un dels tractament psicològics que s'utilitza en aquesta població és l'estimulació cognitiva, que consisteix en la realització d'unes tasques dissenyades específicament per a treballar funcions cognitives. Aquestes tradicionalment s'han realitzat en format paper, però en els darrers anys, el format digital ha anat guanyant terreny i s'ha anat introduint en els programes de rehabilitació. Tot i la proliferació de programes digitals destinats a l'entrenament cognitiu, hi ha pocs estudis científics que hagin estudiat l'efectivitat de les noves tecnologies amb nens i joves amb DI.

    Les característiques de les noves tecnologies fan que el seu ús sigui fàcil, intuïtiu i atractiu de manera que aquestes intervencions específiques aportaran beneficis als nens i joves amb DI.

    Per tant, els objectius principals d'aquesta tesi són els següents: - Realitzar una revisió sistemàtica de la literatura científica sobre els articles que han valorat els efectes d'aquests tipus d'intervencions en aquesta població. - Adaptar i avaluar les característiques psicomètriques del test ABC-2 (Aberrant Behavior Checklist) a la nostra població.

    - Identificar les funcions cognitives i els aspectes conductuals més comunament afectats en nens i joves amb DI des del punt de vista dels familiars, professionals i del propi nen. - Utilitzar les noves tecnologies mitjançant tasques dissenyades per a nens i adolescents amb discapacitat intel·lectual i avaluar els efectes d’aquesta estimulació a nivell cognitiu i conductual.

    - Valorar els efectes de la intervenció segons el gènere i variables clíniques.

    Pel que fa a la metodologia emprada, primer, es va realitzar una revisió de la literatura científica publicada sobre l'efectivitat de les noves tecnologies com a eina terapèutica per la millora d'aspectes cognitius, acadèmics, socials i conductuals. D'aquesta revisió en va sortir un article en forma de revisió sistemàtica, que va ser publicada a la Revista Frontiers in Psychiatry.

    Segon, amb la col·laboració de l'autor, es va realitzar la traducció i traducció inversa del test ABC-2 ja que no està disponible en població espanyola i es va millorar la versió ABC-Comunitat existent. Finalment, es va dur a terme un estudi experimental i prospectiu de casos (van rebre intervenció psicològica amb NT) i controls (no van rebre la intervenció) que es va realitzar a diferents centres d'educació especial de la demarcació de Tarragona. Es va administrar: un qüestionari amb dades socio-demogràfiques, clíniques i hàbits digitals, l'escala Kidslife (per valorar nivell de qualitat de vida), ABS-S:2 (conducta adaptativa), ABC-2 (problemes de conducta), BRIEF-2 (funcionament executiu), i tasques neuropsicològiques computeritzades generades i administrades pel programa E-Prime (s'obtenen mesures atencionals, control inhibitori, impulsivitat i memòria de treball). Les proves van ser contestades pels familiars, educadors i pels participants. Posteriorment, el grup experimental va rebre 24 sessions d'estimulació cognitiva amb una duració de 20 minuts. Aquestes sessions van ser dissenyades concretament per aquesta població a través del programa d'entrenament cognitiu NeuronUp que es va aplicar a través de dispositius digitals en els mateixos centres d'educació especial. Un cop finalitzada la intervenció, es van tornar a valorar els seus efectes a nivell conductual (ABC-2) i neuropsicològic (E-Prime i BRIEF-2) amb la re-administració dels tests. EL procediment va ser aprovat pel aprovat pel comitè ètic ISPV.

    Les conclusions més rellevants són:

    1- La revisió sistemàtica realitzada mostra que les intervencions amb dispositius digitals en nens i adolescents amb DI sobre les funcions cognitives i habilitats conductuals són potencialment beneficioses per la millora del funcionament executiu.

    2- El test ABC-2 traduït a la nostra població ha obtingut una fiabilitat excel·lent i una bona validesa que suggereixen la seva viabilitat per ser validat i administrat en població amb nens i joves amb DI espanyols.

    3- Les funcions executives més afectades han estat inhibició, supervisió de sí mateix, índex de regulació conductual, flexibilitat, control emocional, índex de regulació emocional i índex general de FE.

    4- S’ha dissenyat i aplicat un programa d’entrenament cognitiu específic i s’ha observat que després de tres sessions d’entrenament amb NeuronUp, s’ha obtingut una millora en les tasques relacionades amb atenció, velocitat de processament i memòria de treball.

    5- Tots els subjectes han millorat independentment del DI o del gènere en les tasques amb NeuronUp, suggerint que si es personalitzen les activitats a les capacitats de cada individu, tots els nens i joves amb DI, al seu ritme se’n poden beneficiar.

  • English

    According to the previous published literature, children and adolescents with intellectual disabilities (ID) have cognitive and behavioral difficulties. First, a study of the published scientific literature on the use of new technologies in this population has been carried out. Subsequently, socio-demographic and clinical data were collected on digital habits, quality of life, and behavioral and neuropsychological assessment was performed through standardized tests administered to family members, professionals, and the participants themselves. Participants were children and young people aged 6-17 from Special Education Schools. A cognitive training program with NeuronUp digital platform has been designed and implemented in the same schools and consisted of 24 sessions each lasting 20 minutes. Subsequently, the effects were evaluated after the intervention with the re-administration of some of the tests. From this study it is concluded that: the review of the literature has allowed to determine that the new technologies contribute improvements in the executive function (FE); ABC is a valid and reliable tool for assessing behavior in children and young people with ID; the most affected FEs have been inhibition, self-monitoring, behavioral regulation index, flexibility, emotional control, emotional regulation index, and general FE index; after training with NeuronUp all subjects have improved and have been in the areas of attention, processing speed and working memory.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus