The present investigation whose objective was to structure an action plan based on educational coaching to strengthen the pedagogical competences of teachers in the development of remote education, is based on the naturalistic paradigm, qualitative methodology, basic research, interpretive hermeneutics were used., as techniques, the in-depth interview, hermeneutical and documentary analysis were used; As an instrument, the guide for guiding interviews, the syncretic file and the information record sheet; from the results obtained, the study phenomenon was built: educational coaching to strengthen the pedagogical competencies of teachers and emerging categories; From the hermeneutical analysis of the sources, it is concluded that the teachers were unaware of the characteristics of virtual education, synchronous and asynchronous communication and technological tools; they use pedagogical and didactic skills based on their professional training and work experience, they show great resilience, a vocation for service and love for students; being educational coaching a transformative proactive pedagogical discipline, which can help to acquire new competencies and improve those they possess, provide external and internal tools optimizing teaching performance, emphasis should be placed on structuring action plans based on educational coaching to strengthen teaching pedagogical competences.
La presente investigación cuyo objetivo fue estructurar un plan acción basado en el coaching educativo para fortalecer las competencias pedagógicas de los docentes en el desarrollo de la educación remota, se sustenta en el paradigma naturalista, se utilizó la metodología cualitativa, una investigación básica, hermenéutica interpretativa, como técnicas se emplearon la entrevista a profundidad, el análisis hermenéutico y documental; como instrumento la guía de entrevistas norteadoras, la ficha sincrética y ficha de registro informativo. De los resultados obtenidos se construyó el fenómeno de estudio: coaching educativo para fortalecer las competencias pedagógicas de los docentes y las categorías emergentes; del análisis hermenéutico de las fuentes se concluye que los docentes desconocían las características de la educación virtual, la comunicación sincrónica y asincrónica y herramientas tecnológicas; utilizan competencias pedagógicas y didácticas basadas en su formación profesional y experiencia laboral, muestran gran resiliencia, vocación de servicio y amor a los estudiantes; siendo el coaching educativo una disciplina pedagógica proactiva transformadora, que puede ayudar a adquirir nuevas competencias y mejorar las que poseen, proveer de herramientas externas e internas optimizando el desempeño docente, se debe enfatizar en estructurar planes de acción basados en el coaching educativo para fortalecer las competencias pedagógicas docentes.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados