El treball és un extens recull de tota una sèrie dactes despoli del patrimoni arqueològic i històric-artístic a lAlt Pirineu català (Val dAran, Alta Ribagorça, Cerdanya, Pallars Jussà, Pallars Sobirà i Alt Urgell) durant el segle XX. Analitza quines han estat les causes que han provocat lespoli duna part important del llegat històric de les comarques pirinenques.
Posa de relleu que lespoli no ha estat ni és un fet aïllat i puntual sinó força comú, i aprofita per iniciar una nova línia dinvestigació en un camp pràcticament verge; així doncs, ha de servir com a punt de partença per a noves investigacions en aquest camp. A més a més, pretèn, tot i que no és pròpiament la seva finalitat, ajudar, orientar i sensibilitzar els professionals i les institucions competents per tal que estableixin les mesures adients de prevenció i protecció del patrimoni.
La tesi consta de dos blocs; el primer de caràcter introductori, on es defineixen els termes de patrimoni cultural i espoli, alguns dels condicionants que el provoquen, així com la situació actual en alguns estats europeus, africans, americans i asiàtics.
El segon bloc incideix concretament en la problemàtica pirinenca. A partir daspectes sòcio-econòmics i legals, entre daltres, es diferencien quatre períodes, a dins dels quals lespoli del patrimoni cultural es manifesta duna manera concreta.
Al principi de cada període es contextualitza el marc socio-econòmic i legal i posteriorment es relacionen i sanalitzen els fets dels quals hem tingut coneixement per diferents vies (fonts judicials, bibliogràfiques, orals, etc.). Els diversos períodes tenen unes conclusions pròpies.
Finalment, sindiquen una sèrie de conclusions generals i sapunten les principals causes despoli o èxode, del patrimoni cultural a lAlt Pirineu i que, a grans trets, podem resumir en quatre:
a) El pas del temps sobre les obres.
b) Lacció dels colleccionistes i els museus de concentració.
c) Les guerres.
d) Els robatoris.
" SUMMARY:
This work is a compilation of several plundering attack to the archeologic and artistic historical patrimony of the Catalan Pyrinees (Val dAran, Alta Ribagorça, Cerdanya, Pallars Jussà, Pallars Sobirà and Alt Urgell) during the 20th century. It analyzes what caused the plundering of an important part of the historical legacy in this area.
It highlights that plundering has not been or is a one off event but rather common so it opens up a new line of investigation about an unexplored field, thus it can be used as a starting point for new work in this field. It is our intent, although not the main goal, to orientate and raise awareness amongst professionals and institutions to establish procedures for art protection.
The work has two main parts; an introduction were terms as cultural patrimony and plundering are defined and a report about present day situation in European, African, American and Asian countries.
Second part focuses on the Pyrinees problem. Begining with social, economical and legal aspects among others it is possible to establish four main periods where art plundering shows up.
Each period is contextualized in its social, economic and legal frame in order to analyze and establish relations with events known from different sources (bibliography, oral, judicial, etc.).
The work finishes with four main conclusions to point out the main causes of art plundering or exodus of cultural patrimony from the High Pyrinees, which are:
- The passing of time regarding the works of art.
- Collectors and museums actions.
- Wars - Thefts
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados