Aquesta tesi explora els orígens de la pintura abstracta des dun punt de vista eminentment conceptual. Parteix de la hipòtesi que labstracció es pot considerar la culminació dels ideals estètics del Simbolisme finisecular; i considera que un dels elements de continuïtat entre Simbolisme i abstracció fou lideal de lobra dart total o Gesamtkunstwerk. La tesi estudia els pintors Vassily Kandinsky i Piet Mondrian per mostrar, a través de lanàlisi de les seves obres i textos, que aquest ideal dobra total fou per ambdós un leit-motiv fonamental en la seva evolució vers labstracció. En el cas de Kandinsky sestudien especialment les seves composicions escèniques, i en el cas de Mondrian, larranjament del seu estudi, projectes en el marc dels quals es va desenvolupar la seva pintura. En ambdós casos, com també en el Simbolisme, el projecte de lobra dart total es considera tant des de la vessant artística, com en relació al seu valor utòpic.
This thesis explores the origins of abstract painting from a predominantly conceptual point of view. It begins with the hypothesis that abstraction may be considered as the culmination of the aesthetic ideals of turn of the century Symbolism, and considers that one of the elements of continuity between Symbolism and abstraction was the ideal of the total work of art, or Gesamtkunstwerk. The thesis studies the painters Wassily Kandinsky and Piet Mondrian to show, through analysis of their works and texts, that this idea of the complete artwork was a fundamental leitmotif for both artists in their evolution towards abstraction. In the case of Kandinsky, it studies in particular his scenic compositions and, in the case of Mondrian, the layout of his studio, the framework within which their painting was developed. In both cases, as in Symbolism, the project of the total work of art is considered as much from the artistic viewpoint as in relation to its utopian value.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados