Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


L’avaluació de programes socials en polítiques de regeneració urbana: el cas del Servei Socioeducatiu L’Albada (Lleida), en el marc de la Llei de barris

  • Autores: Montse Simó i Solsona
  • Directores de la Tesis: Salvador Carrasco Calvo (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Barcelona ( España ) en 2012
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Pedro López Roldán (presid.), Montserrat Pareja Eastaway (secret.), Jordi Garreta i Bochaca (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Resumen
    • La tesi doctoral es focalitza en l'avaluació de polítiques públiques, concretament, en plantejar el disseny i l’execució d’un projecte socioeducatiu que forma part d'una política integral de regeneració urbana. El projecte objecte d’avaluació, el projecte Albada, forma part del pla de barris del Centre Històric de Lleida. El projecte integral i transversal, que pretén afavorir la regeneració urbana d’aquesta zona, queda inclòs en un marc polític més ampli com és la Llei de barris (2004). L’Albada intervé sobre la situació de risc social lleu o moderat que pateixen els joves (d'entre 12 i 18 anys) a través del reforç de les seves habilitats socials, educatives, emocionals, entre altres actuacions. Es tracta d’una actuació intensiva en el temps (aproximadament d’un any), realitzada en un equipament de nova creació adquirit per l’Ajuntament i amb el suport d’educadores i una treballadora familiar. Els joves parteixen d’un Projecte Educatiu Individualitzat (PEI) on s’hi estableixen els principals objectius i actuacions particulars de cada un. Les activitats que es realitzen a l’Albada van en la línia de reforçar aquestes mancances i contemplen des del reforç educatiu, el suport emocional, el treball dels hàbits socials com també la cura de l’alimentació i la higiene personal. La premissa de partida és un no aïllament dels joves dels seus punts de referència com és la família i el barri on viuen, és per això que a l’equipament no es pernocta i que aquest està ubicat dins del mateix Centre Històric. La tesi parteix d’un doble objectiu precisament de caire metodològic. En primer lloc, dissenyar un pla d'avaluació, en segon, executar aquest disseny avaluatiu en el cas de l’Albada per contrastar la seva validesa. Partint d'aquests, la tesi té un doble marc teòric, d'una banda la regeneració urbana i de l'altra, l'avaluació com a concepte teòric i com a disseny avaluatiu de recerca. El disseny avaluatiu recull la influència de la perspectiva teòrica de l'Avaluació basada en la teoria (TBE). L’aproximació basada en la teoria posa l’èmfasi no només en els resultats sinó també en el procés de com aquests han estat generats. Informa de la “caixa negra” de les polítiques públiques a través de contrastar la teoria del programa. El disseny s’estructura en tres grans fases, la identificació del marc de referència, el disseny i l’execució d’aquest. Pel que fa al disseny aquest es compon de tres etapes que permeten fer emergir la teoria del programa, contrastar-la i redefinir-la. L'execució de cada fase es porta a terme a través d'entrevistes en profunditat a actors clau: gestors del projecte, educadores, joves i famílies. Amb tota la informació, a la primera etapa s’ha dibuixat una teoria del programa que explica l'estructura dels resultats com també els mecanismes que els enllacen. En aquest moment, és una assumpció de com es preveu que funciona el projecte segons la visió dels gestors del mateix. També s’informa de la jerarquia d’objectius i dels efectes no previstos (tan positius com negatius). A la segona etapa, aquesta teoria del programa esbossada pels gestors, és corroborada, ampliada i matisada per part del grup de professionals implicats en el projecte (educadores i treballadores socials del Centre Històric) com també per part dels beneficiaris del projecte (joves i llurs respectius familiars, en aquest cas, les mares). En aquesta segona etapa també s’aporten nombrosos exemples dels resultats aconseguits, del com són aconseguits i en alguns casos, de com no són aconseguits. En la darrera etapa, la teoria del programa es refinada amb tota la informació recollida en les etapes precedents i s’ofereix una visió global, posant també especial atenció a les ruptures de la teoria del programa i a quin són els mecanismes que expliquen aquests trencaments. Aquesta tesi doctoral pretén assajar aquest disseny avaluatiu exhaustiu i testar fins a quin punt els resultats esperats s’acaben generant, i per tant, els joves que participen d’aquest recurs, tenen més habilitats per trencar el relleu generacional del risc que pateixen.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno