Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La Pintura Mural Gòtica Lineal a Territori Valencià. Statu Quo del corpus conegut. Estudi i Anàlisi per a la Seua Conservació.

  • Autores: Aurora I. Rubio Mifsud
  • Directores de la Tesis: Antonia Zalbidea Muñoz (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Politècnica de València ( España ) en 2015
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Joan Aliaga Morell (presid.), Manuel Antonio Castiñeiras González (secret.), María Luisa Vázquez de Ágredos-Pascual (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: RiuNet
  • Resumen
    • Aquest treball presenta l’estudi del corpus de pintures murals del període gòtic inicial existents a l’actual territori de la Comunitat Valenciana, des d’un òptica tècnica, tant a nivell estilístic com material. La major part d’aquestos conjunts pictòrics han romàs ocults i ignorats durant llarg temps, rere murs o baix capes de lluïts i pintures superposades. Els seus descobriments, la major part de les vegades fortuïts, es produïren durant l’execució d’obres de remodelació en edificis que presentaven generalment un estat ruïnós. Aquest fet determina que, per les condicions de conservació, les patologies que presenten siguen diferents a altres pintures amb característiques tècniques semblants. Al primer capítol es presenta el marc historicoartístic, amb l’ànim de circumscriure l’àmbit de creació de les pintures murals, dins el context on es mouen els actors principals que intervenen al fet històric, així com la relació dels conjunts pictòrics sobre mur amb les amb altres arts del moment, sense extraure conclusions sobre qüestions historiogràfiques. En un segon estadi s’elabora un inventari i catalogació de cadascun dels conjunts identificats. En aquest punt s’ha estudiat l’edifici on es troben, a més de relatar les circumstàncies historicoartístiques al moment de la factura, i es descriu l’estat de conservació, els materials i les tècniques d’execució utilitzades. A més es presenta una descripció estilística i iconogràfica on es citen els trets característics i elements decoratius que presenta cada conjunt. Degut a la gran quantitat d’obres localitzades durant aquesta investigació, moltes de les quals excedeixen el període inicialment plantejat, i a més per les característiques específiques d’altres, es presenten aquestos conjunts pictòrics agrupats en cinc categories: pintures figuratives executades amb característiques i en temps del gòtic lineal; pintures figuratives de característiques lineals i execució posterior; pintures monòcromes; pintures de decoració arquitectònica i pintures ocultes encara per descobrir. Al tercer capítol es presenten els resultats qualitatius i quantitatius, obtinguts a partir de l’estudi comparatiu, individual i en conjunt, entre els elements definitoris, extrets de tota la informació presentada als capítols anteriors. En aquest es relacionen els trets característics dels conjunts pictòrics, aquells que els defineixen, per identificar paral•lelismes i diferències, a més de poder relacionar-los entre ells, tant pel que fa a l’estilisme com als procediments pictòrics, centrant-se als materials i la tècnica emprada. En aquest apartat es fa una revisió de les fonts documentals al respecte del coneixement de materials i procediments pictòrics existents al període d’execució de les pintures, present als tractats antics; ampliant el seu coneixement amb les investigacions més actuals. Es certifica a més, mitjançant anàlisi químic, l’existència de determinats materials i el modus operandi de la seua execució pictòrica, amb la caracterització química d’alguns dels materials compositius, a partir de mostres de material original de les pintures, utilitzant diverses tècniques analítiques de laboratori. La difusió d’aquestos resultats, necessària per a donar a conèixer i posar en valor aquestos conjunts pictòrics, es fa efectiva mitjançant la construcció d’una Web amb la informació més rellevant presentada en aquesta tesi: www.pinturagoticalineal.com. Com a conclusió s’exposen les reflexions i observacions al respecte del statu quo de les pintures murals estudiades, així com les actuacions que es consideren necessàries per a la seua conservació. Es proposen a partir dels estudis realitzats, noves línies d’investigació que poden aprofundir en distints aspectes plantejats, i que van més enllà de l’actual investigació.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno