Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Procés participatiu per a l’elaboració del Codi Ètic de l’Institut Català de la Salut

  • Autores: Eva Peguero Rodríguez
  • Directores de la Tesis: Joan Gené Badia (dir. tes.), X. Bonfill (dir. tes.), Begoña Román Maestre (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Autònoma de Barcelona ( España ) en 2013
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Marc Antoni Broggi Trias (presid.), Teresa Puig (secret.), Pedro Gallo de Puelles (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en:  TESEO  DDD 
  • Resumen
    • Antecedents El projecte d’elaboració del Codi Ètic de l’ICS respon a la necessitat, reconeguda des de la gerència i compartida pels professionals, de disposar d’un Codi Ètic que faci explícits de forma clara i concisa els Valors ètics comuns i les conductes adequades per a les persones que treballen a l’ICS (uns 23.000 en iniciar-se aquest projecte i uns 40.000 en finalitzar-lo). L’objectiu final és reforçar la confiança, la responsabilitat i la coherència, i crear un clima de Valors compartits amb consciència de pertinença a la mateixa organització. Aquesta tesi doctoral documenta el procés d’elaboració del Codi Ètic de l’ICS alhora que fa una anàlisi qualitativa de la informació obtinguda en aquest projecte. Mètode El procés d’elaboració del Codi Ètic es va dur a terme en tres etapes. En cadascuna d’aquestes hi havia una Comissió del Codi Ètic i un grup coordinador, amb aquests es realitzaven activitats tant de participació de treballadors com de redacció, inicialment, del Document de Valors i,posteriorment, del Codi Ètic de l’ICS. Activitats de participació de l’ETAPA 1: Un subestudi qualitatiu amb 8 entrevistes semiestructurades i dos grups de discussió (anàlisi qualitativa de contingut temàtic) i un subestudi transversal amb el disseny i l’administració d’un qu?estionari de Valors (anàlisi estadístic de les respostes al qu?estionari). A l’ETAPA 2 es va administrar el mateix qu?estionari a una mostra petita de professionals (anàlisi estadística) i es van iniciar activitats de redacció del document de Valors de l’ICS (anàlisi qualitativa). A l’ETAPA 3 es va posar en marxa un Fòrum Virtual amb una enquesta (anàlisi bivariada de l’estudi descriptiu transversal) i un estudi qualitatiu amb enfocament fenomenològic a partir dels missatges i comentaris (anàlisi de contingut temàtic). La metodologia de la redacció del Codi Ètic també s’exposa a la tesi doctoral. Resultats El resultat principal és el Codi Ètic de l’ICS Conclusions S’ha elaborat un Codi Ètic de l’ICS de manera participativa i liderat per la gerència, que serveix per l’ICS i que s’haurà d’actualitzar periòdicament. -Sobre el procés d’elaboració del Codi Ètic de l’ICS: 1. El Codi Ètic de l’ICS s’ha fet de manera participativa (6815 persones) amb el suport de la gerència. 2. Hi ha un acord majoritari en què l’ètica és important i que cal un Codi Ètic per als treballadors de l’ICS. 3. El Codi Ètic de l’ICS és un guió a tenir en compte per part dels treballadors de l’ICS (directius i no directius) i que ha de transcendir a totes les decisions. 4. El Fòrum Virtual ha estat un espai de reflexió i discussió obert a tots els treballadors i ha canalitzat demandes i suggeriments. 5. S’ha vetllat per l’aprovació del Codi Ètic i per la seva difusió posterior. -Sobre els Valors del Codi Ètic de l’ICS: 1. Els Valors més importants són: competència, equitat, confiança, responsabilitat, cooperació, respecte, innovació, integritat. 2. Hi ha una gran concordança tant en la identificació dels Valors comuns com en la ponderació de la seva importància. Aquesta coincidència és independent de l’àmbit de treball, de la professió dels enquestats i es manté al llarg del temps. 3. Majoritàriament hi ha la percepció que el propi treballador respecta els valors proposats més que els membres del seu propi equip i que, alhora, l’equip els respecta més que l’organització. 4. S’ha elaborat el Document de Valors de l’ICS. 5. S’han redefinit els Valors i evolucionat des del Document de Valors tenint en compte l’opinió dels participants, de la Comissió del Codi Ètic, la gerència i el Pla estratègic de l’organització fins al Codi Ètic. 6. S’han elaborat les conductes a promoure i evitar amb relació a cada Valor. -Sobre els conflictes ètics: 1. Hi ha conflictes ètics amb relació als pacients, als professionals i a altres temes. Les solucions dels conflictes passen majoritàriament pel diàleg. 2. Bona part dels comportaments “poc ètics” tenen relació amb la falta d’informació i formació dels treballadors en ètica. 3. Es va diferenciar un tipus de treballadors que serien els que acumulen molts dels conflictes. -Sobre el futur del Codi Ètic de l’ICS: Cal continuar la difusió del Codi Ètic i crear una Comissió d’Ètica de l’organització.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno