Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Overweight in preschool children: behavioral problems and early risk factors

  • Autores: Iris Pérez Bonaventura
  • Directores de la Tesis: Roser Granero (dir. tes.), Lourdes Ezpeleta (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Autònoma de Barcelona ( España ) en 2016
  • Idioma: inglés
  • Tribunal Calificador de la Tesis: María del Carmen Saldaña Garcia (presid.), Josep Toro Trallero (secret.), Helena Fonseca (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Psicología Clínica y de la Salud por la Universidad Autónoma de Barcelona
  • Materias:
  • Enlaces
  • Resumen
    • El sobrepès en la infància s’ha convertit en un problema de salut pública ja que està relacionat amb importants comorbiditats mèdiques i cada cop nens més petits tenen sobrepès. Objectius: Examinar de manera transversal i longitudinal les associacions entre problemes de conducta i el sobrepès, i identificar els factors de risc pel sobrepès. Mètode: Una mostra comunitària de n=622 nens de 3 anys va ser seguida fins als 5 anys, registrant anualment l’altura, el pes i la psicopatologia. Els següents instruments van ser administrats als pares: el Qüestionari de Fortaleses i Dificultats, l’Entrevista Diagnostica per Nens i Adolescents i l’Entrevista de Factors de Risc. L’anàlisi del pes i l’altura va considerar l’índex de massa corporal (IMC) i el sobrepès definit segons els estàndards de l’Organització Mundial de la Salut. Els anàlisis estadístics van incloure els models generals lineals i regressions binaries logístiques. Resultats: Els nens que tenien sobrepès i un IMC més elevat, tenien més risc de tenir problemes amb els companys i símptomes del trastorn de dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH). L’anàlisi longitudinal va mostrar que un major IMC als 3 anys era predictiu de puntuacions més elevades en la dimensió problemes amb els companys als 4 i 5 anys i majors puntuacions en la dimensió d’hiperactivitat i TDAH als 4 anys. Addicionalment, els resultats van mostrar dos factors de risc pel sobrepès i l’IMC en l’etapa preescolar: nivell socioeconòmic baix i major pes al néixer. Conclusions: Aquest estudi és el primer, que usant un instrument psicològic de diagnòstic, mostra una relació entre el IMC/sobrepès i el TDAH en preescolars. Els nens que tenen sobrepès, ja des de ben petits, podrien beneficiar-se del cribratge per problemes de conducta i problemes de relació amb els companys. A més, la identificació en una etapa primerenca dels nens amb un major risc de tenir sobrepès ofereix el potencial per l’elaboració de programes de prevenció de sobrepès.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno