Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Canvis en la cultura de seguretat dels pacients després d’una intervenció combinada en tres hospitals

  • Autores: Lena Ferrús Estopà
  • Directores de la Tesis: Lourdes García Vinyets (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Barcelona ( España ) en 2013
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: M. Teresa Lluch Canut (presid.), Dolors Juvinyà Canal (secret.), Mireia Subirana Casacuberta (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
  • Resumen
    • RESULTATS: La taxa de resposta es va situar entre el 23,6% (PRE) i el 29,3% (POST). Els qui van tenir una taxa més alta van ser el grup d’infermeria (24,1% vs 30,6%) i el grup de l’Hospital Sociosanitari de l’Hospitalet (44,4% vs 54,3%). El grau de seguretat dels pacients percebuda va incrementar (6,48 vs 7,4). Els grups que van puntuar més alt i van presentar un increment (p<0,05) en el POST, van ser els qui feia més de 5 anys que treballaven en el centre i els de l’Hospital General de l’Hospitalet. Considerant globalment les 42 afirmacions, la valoració positiva no va presentar diferències significatives entre el PRE i el POST (47,2% vs 45,3%). Les dimensions amb valoracions positives més altes, sota els criteris de la AHRQ (75%) no van arribar a ser una fortalesa i eren el Treball en equip a la unitat/servei (73,8% vs 70,7%) i Expectatives/accions de la direcció/supervisió que afavoreixen la seguretat del pacient (65,1% vs 62,2%; P<0,05). Les valoracions positives més baixes van ser: la Dotació de personal (22,2% vs 24,2%) i el Suport de la gerència a la seguretat del pacient (26,7% vs 28,0%). Els resultats de la resta de dimensions es van situar entre el 30% i el 50%, considerats per la AHRQ com baixos i clarament tributaris d’àrees de millora per l’organització. El moment de l’enquesta va tenir poca influència en les respostes positives, no obstant destaca l’afirmació “Quan es comet un error, el personal té por que això quedi en el seu expedient”, per presentar una major probabilitat de valoracions positives en el POST, amb una OR de 1,68 (IC95%:1,21-2,31). El factor que va presentar més influència sobre les respostes va ser el grup professional. El grup d’infermeria, en general va donar valoracions més baixes que el grup de metges, destaca com a exemple l’afirmació “Si els companys o els superiors se n’assabenten de que has comés algun error, ho utilitzen en la teva contra”, que tenia una probabilitat 2,61 (IC95%: 1,65-4,15) vegades més gran en el grup de metges que en d’infermeria. Els grups de discussió van permetre corroborar els resultats de l’enquesta i van posar veu, emocions i sentiments als resultats quantitatius. En l’anàlisi psicomètrica, l’Alpha de Cronbach va resultar baixa per alguna dimensió i l’anàlisi factorial exploratòria va presentar alguns dubtes en quant a la composició de les 12 dimensions. Les correlacions entre les dimensions i la valoració del grau de seguretat percebut varen ser positives i significatives (p<0,01). CONCLUSIONS: Durant el període en estudi s’han fet accions intenses i diverses per promoure la cultura de seguretat del pacient. El grup d’infermeria és el qui ha fet més notificacions (47% del total). En termes globals, ha millorat la percepció de la seguretat dels pacients, no obstant les valoracions positives a la cultura de seguretat són baixes. Els canvis PRE-POST han estat poc apreciables i s’han manifestat en el grup dels qui feia més temps que treballava en el centre i en el grup de l’Hospital General de l’Hospitalet. El Treball en equip a les unitats/serveis ha estat la dimensió més ben valorada i la Dotació de personal i el Suport de la Gerència a la seguretat del pacient han estat les que han presentat valoracions més baixes. S’han obtingut resultats moderats (40%-50%) en les dimensions: Expectatives i accions que fan els comandaments intermedis per afavorir la seguretat dels pacients, l’Aprenentatge de la organització, el Feed-back i la comunicació sobre els errors, i la Resposta no punitiva als errors. L’anàlisi PRE- POST mostra que el moment en que s’ha fet l’enquesta ha tingut poca influència en els resultats i que la variable amb major influència ha estat el grup professional. El grup d’infermeria, en general és més exigent, al valorar la cultura de seguretat del pacient, per sota del grup de metges. L’anàlisi factorial confirma les dimensions: Expectatives/accions de la direcció que afavoreixen la seguretat, Treball en equip a la unitat/servei, Aprenentatge de l'organització.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno