Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Absències en els estudis universitaris: ubicacions i itineraris heterogenis

  • Autores: Alicia Villar Aguilés
  • Directores de la Tesis: Francesc Jesús Hernàndez i Dobon (dir. tes.), Alberto Piñero Guilamany (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de València ( España ) en 2010
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Antonio Ariño Villarroya (presid.), Fernando Marhuenda Fluixà (secret.), María Belén Pascual Barrio (voc.), María Begoña Asua Batarrita (voc.), Fidel Molina Luque (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en:  TDX  TDX 
  • Resumen
    • La tesi doctoral s’emmarca en l’estudi del sistema universitari i, més en concret, en les maneres que tenen els estudiants de vincular-se a la universitat i als estudis, en un moment de transformacions i amb un estudiantat cada vegada més heterogeni. En aquest sentit, s’estan produint canvis tecnològics substancials que possibiliten nous escenaris en relació amb l’aprenentatge i l’ensenyament i, també, perquè el sistema universitari es troba immers en una reforma important d’abast europeu. Aquest panorama en transformació produeix desajustos en la informació i el coneixement actualitzat que es té sobre l’estudiantat universitari i planteja noves qüestions i respostes a la institució universitària. En aquesta tesi es quantifica la magnitud dels estudiants que decideixen no presentar-se als exàmens, allò que anomenem absència avaluativa, com es distribueixen aquestes xifres per titulacions i per branques de coneixement i també s’analitza el perfil sociològic bàsic de l’estudiantat absent. El fet d’utilitzar la taxa d’absència avaluativa com a indicador funciona com un pretext quantitatiu per a detectar altres absències enteses com a desajustos, com a situacions en les quals allò programat institucionalment i allò que ocorre realment a partir de la dedicació i el ritme d’estudis de l’estudiantat no s’adequa. Així doncs, la quantificació de l’absència, l’anàlisi de les pràctiques discursives de l’estudiantat, així com la informació obtinguda en una enquesta a estudiants sobre elecció dels estudis, accés universitari, processos d’incorporació i d’integració en la universitat, dedicació als estudis i sobre canvis en els itineraris acadèmics ens permeten presentar un model comprensiu de les ubicacions universitàries de l’estudiantat emergent, concretant-ho en l’estudi de cas de la Universitat de València. Aquest model ha sigut elaborat a partir d’un ampli conjunt de xifres, correlacions, expressions, emocions, opinions o taules de contingència, obtingudes mitjançant una pluralitat de tècniques que posen de manifest el ventall metodològic d’aquesta tesi i les possibilitats de la investigació sociològica.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno