Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de La inteligencia emocional y el ajuste psicológico: un estudio transcultural

Sandra Carina Fulquez Castro

  • La intel·ligència emocional (IE) és una competència de l'ésser humà. Així mateix, elements psicològics com l'autoestima, l-autoconfiança, les relacions amb els iguals i les relacions amb els pares -en el cas dels adolescents- constitueixen eines que guien la salut mental i l'adaptació social de l'individu. L'estudi que es presenta demostra l'associació existent entre la IE (atenció emocional -AE- claredat emocional -CE- i reparació emocional -RE) i les variables d'ajust psicològic, així com diferències en funció de la ciutat de residencia. D'aquesta forma l'objectiu principal és analitzar l'existència d'associació entre els nivells d'intel·ligència emocional i l'ajust psicològic personal -avaluat mitjançant l'autoestima, l'autoconfiança, les relacions interpersonals amb els iguals i amb els pares - que tenen adolescents de Mexicali (Baixa Califòrnia, Mèxic) i de Barcelona (Catalunya, Espanya) mitjançant el compliment de l´Escala Rasg de Metaconeixement d´estats emocionals (TMMS-24) i el BASC (Sistema d'Avaluació de la conducta de nens i adolescents), respectivament. La mostra es composa de 429 adolescents de Barcelona i de Mexicali amb una mitja d'edat de 13.98 anys i una desviació típica de 1.315. El 46.6% (n= 200) són alumnes de Barcelona i el 53.4% (n=229) de Mexicali. En referència al gènere el 50.3% (n=216) són dones i el 49.7% (n= 213) homes. Els resultats indiquen que existeixen diferències en les 3 dimensions de la IE (atenció, claredat i reparació emocional) segons la cultura (per a atenció emocional U de Mann-Whitney és de 665.7 amb p= .004; per claredat emocional és de 612.8 i p= .005 i per reparació emocional és 823.12 amb p=.002). En referència a l'associació entre la IE i l'ajust psicològic, podem confirmar que la capacitat d'atendre els estats emocionals i l'autoestima (X2= 425.2 amb p= .001) i autoconfiança (X2= 856.5 amb p= .0001) existeix una associació. Així mateix, s'observa una associació de la AE amb la relació amb els iguals (X2= 788,1 amb p= 0,0001) i amb les relacions amb els pares (X2= 726,5 amb p= 0,0001).En referència a la claredat emocional i autoestima, podem afirmar que el sentiment de vàlua que es dóna l'adolescent s'associa amb el nivell de comprensió dels seus estats emocionals (X2= 526,34 amb p=0,0001), així com la variable confiança en sí mateix (X2= 311,02 amb p=0,004). A més, les relacions interpersonals, independentment de que sigui una persona del mateix grup d'edat (X2= 826,12 amb p=0,0001) o amb els pares (X2= 703,01 con p=0,000) s'associa a la dimensió de claredat emocional. La reparació emocional (detenir les emocions negatives i prolongar les positives) s'associa a la satisfacció de l'adolescent sobre les seves característiques i qualitats (X2= 225,98 amb p=0,002), amb manipular les emocions pròpies com la dels altres amb la confiança en un mateix (X2= 896,51 amb p=0,0001). La capacitat per no generar respostes emocionalment descontrolades es relaciona amb semblants (X2= 899,19 amb p=0,0001). Existeix una associació entre el fet de poder reconèixer, experimentar i conduir la informació emocional efectivament- característiques pròpies de la RE- i la percepció que té sobre la seva importància dins la família, l´interès dels pares cap a la persona i en general, la relació adolescents-pares (X2= 826,61 con p=0,0001). En conclusió el fet de pertànyer a una determinada cultura, en el nostre cas Mexicali i Barcelona, influeix sobre la percepció que la persona tingui de les seves habilitats d'atendre, comprendre i reguli els estats emocionals. Així mateix, la intel·ligència emocional s'associa amb l'autoestima, l'autoconfiança i la qualitat de les relacions interpersonals ja sigui amb iguals o amb els pares.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus