Este trabajo tiene por objetivo conocer y analizar los modos de reacción, adaptación y rendimiento académico de alumnado en contextos educativos pluri y monoculturales, con el fin de detectar sus puntos fuertes y débiles, para intentar facilitar y mejorar su orientación. A 614 participantes de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y Bachiller se les aplicó el cuestionario "Modos de Reacción y Adaptación" (MRA), para analizar las variables: "control", "irritabilidad", "agresividad", "inhibición", "inseguridad" y "preocupación", de sus modos de reacción; y las variables: "personal", "familiar", "escolar" y "social", de su adaptación; siendo su Estatus Económico, Social y Cultural (EESC) entre medio y medio-alto. Las principales conclusiones son: 1ª) La desventaja del alumnado de los contextos monoculturales, en cuanto a sus modos de reacción y adaptación; el musulmán, dirigido hacia el ámbito interpersonal y, el cristiano, hacia el intra-personal. 2ª) La congruencia de la madurez del alumnado del curso superior que destaca en lo positivo, y la desventaja de los más jóvenes que lo hacen en lo negativo. 3ª) El alumnado masculino revela un carácter "irritable", "inhibido" e "inseguro". 4ª) El alumnado cristiano destaca en variables interpersonales y el musulmán en interpersonales sobre todo negativas. 5ª) De todas las variables analizadas sobre los modos de reacción y adaptación del alumnado, en cuanto a su rendimiento académico, la "adaptación social" del alumnado de rendimiento algo es la única que ha destacado.
This research work consists basically in knowing and analysing ways of reaction, adjustment and academic achievement of the student population in pluri and monocultural educational contexts, in order to detect their strong and feeble points, in order to facilitate and improve his orientation. The questionnaire “Ways of Reaction and Adjustment” (WRA) was applied to 614 participants of Secondary Obligatory Education (SOE) and Higher Secondary Education in order to analyse the variables: “control”, “irritability”, “aggressiveness”, “inhibition”, “insecurity” and “worry” (reaction scale); and “personal”, “familiar”, “student” and “social” (adjustment scale). The economic, social and cultural status (ESCS) of the participants was middle to high-middle.The main conclusions are: 1º) There are disadvantages between students in monocultural contexts, regarding their ways of reaction and adaptation. In Muslim students, this related to the interpersonal domain and, in Christian, to the intrapersonal. 2º) There is congruence of the maturity of the student body of the upper course that stands out in the positive, and the disadvantage of the more youngsters, that do it in the negative. 3º) Male students reveal in their character “irritability”, “inhibition” and insecurity. 4º) Christian students stand out in interpersonal variables and Muslim student in interpersonal, especially negative. 5º) Of all the variables analysed on the ways of reaction and adjustment of the student population, regarding their academic achievement, only “social adjustment” stood out for students with high achievement.
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