Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Some remarcks on Navajo geometry and piagetian genetic theory

  • Autores: Rik Pinxten
  • Localización: Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje, ISSN-e 1578-4126, ISSN 0210-3702, Nº 54, 1991, págs. 41-52
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Algunos de los hallazgos básicos que se encuentran en los estudios de Piaget sobre el conocimiento del espacio en niños ginebrinos son confrontados con el conocimiento espacial de los navajo: no hay un �primitivo� espacial único en el conocimiento navajo y todas y cada una de sus nociones están constituidas de manera diferente a su correlato ginebrino La segunda parte del trabajo se centra en la educación y la escolarización, rebatiendo los principios de la política educativa racionalista basada en Piaget que podemos encontrar en el movimiento de la nueva matemática y explorando los principios de Freudenthal en un escenario no occidental. Se presenta un currículum para la enseñanza de la geometría en una escuela navajo bicultural centrado en los conceptos geométricos propios del lenguaje navajo y respetando las representaciones espaciales de la cultura navajo en los niños en edad preescolar

    • English

      Some of the basic findings of Piaget�s study on spatial knowledge in Genevan children are contrasted with Navajo spatial knowledge: there is no unique spatial �primitive� in Navajo knowledge and each and every notion is constituted in a different way than its Genevan correlate. The total system of Navajo Knowledge shows a structure of interrelated and codetermining notions which differs markedly from the unilinear logical-deductive structure in the Piagetian model. In the second half of the paper the investigations turns to education and schooling. Here a position is taken against the (Piaget-based) rationalistic education policy one finds in the New Mathmovement.

      Instead, some of the principles of Freudenthal are explored in a non-western setting: children should reinvent geometry on their own, in the terms of their culture. To that end, a curriculum for geometric teaching in a Navajo bicultural school is presented, focussing on the schooling in geometric concepts withing the Navajo language and with full respect for the Navajo spatial representations in pre-school children.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno