Uruguay
The concept of experience is, in itself, too vast to propose its deep study in a short period of time. That is the reason why, in these brief reflections that constitute one of the traces of the course initiated about the relation body-language-teaching, the notion of experience is referred to, in the first place, from the homonym text written by Walter Benjamin in 1913 and then from the reflections displayed by Agamben in his" Infancy and History ", written in 1978. From that point, some ideas are presented where the possibilities given by the notion of experience, to question some specific features of the history of the body in Modernity are explored, its relationship with a specific form of knowledge production (modern science) and the changes of the corporal experience in the social capitalist formation. For this reflection, it has been supposed that in order to happen an educational and teaching event, and for that, to be thought from the question about the body, an experience is needed. The exploratory character of the work might not allow more than a stricter delimitation than the problem of study. For that reason, theoretical topics of different origin, to the effects of the observation itself, are introduced.
El concepto de experiencia es, en principio, vasto en demasía como para proponerse un estudio profundo en poco tiempo. Por ello, en estas breves reflexiones que constituyen una de las trazas del recorrido iniciado a propósito de la relación cuerpo-lenguaje-enseñanza, la noción de experiencia es referida en primer lugar desde el texto homónimo escrito por Walter Benjamin en 1913 y luego desde las reflexiones que despliega Agamben en su “Infancia e historia”, escrito en 1978. A partir de allí, se presentan algunas ideas en las que se exploran las posibilidades que brinda la noción de experiencia para problematizar algunos rasgos específicos de la historia del cuerpo en la modernidad, su relación con una forma específica de producción de conocimiento (la ciencia moderna) y los avatares de la experiencia corporal en la formación social capitalista. Para esta reflexión, se ha supuesto que para que acontezca algo del orden de lo educativo y de la enseñanza y que ello, a su vez, sea pensado desde la cuestión del cuerpo, es preciso una experiencia. El carácter exploratorio del trabajo tal vez no permitirá más que una delimitación rigurosa del problema de estudio. Para ello, se introducen tópicos teóricos de distinta procedencia que se ponen en juego a tales efectos.
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