Los textos elaborados por los maestros y otros agentes relacionados con la enseñanza primaria constituyen una fuente relevante para el estudio de la profesionalización del magisterio. En este trabajo analizaremos una novela editada en 1865, un conjunto de biografías publicadas en 1885 y las memorias de un maestro que ejerció sus funciones durante el primer tercio del siglo xx. Su lectura nos permitirá apreciar algunas características de la profesión de maestro y, en menor medida, de maestra: extracción, condición y consideración social, feminización, formación, remuneración, asociacionismo, trayectoria docente o relación con las autoridades locales. El período histórico abarcado comprende desde principios del siglo xix hasta 1936.
The texts written by teachers and others involved in primary education serve as an important source of information for the study of the professionalization of the schoolteachers. This article analyzes a novel published in 1865, a compendium of biographies published in 1885 and the memoirs of a schoolteacher who taught during the first thirty years of the twentieth century. The texts give us insight into the profession as it was practiced by male schoolteachers and, to a lesser extent, female schoolteachers. It traces teachers’ origins, their situation and social consideration, feminization, training, pay, membership in teachers’ associations, teachers’ career paths and the relationship of teachers with local authorities. The historical period reviewed ranges from the early nineteenth century until 1936.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados