Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


History of Education and Historical-Educational Research in Slovakia through the Lens of European Context

    1. [1] Trnava University
  • Localización: Espacio, Tiempo y Educación, ISSN-e 2340-7263, Vol. 3, Nº. 1, 2016 (Ejemplar dedicado a: La Historia de la Educación ante sí misma), págs. 111-124
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La marginalización de la historia de la educación y de la investigación histórico-educativa en Eslovaquia, como señalan por ejemplo Hamada (1995); Michalička (2004, 2012); Kudláčová (2009, 2010, 2012), ha dado lugar a un estado en el que ya no se refleja el pasado educativo y esto provoca perturbaciones en la continuidad histórica de la pedagogía. Los historiadores de la educación son conscientes de ello y recientemente han venido señalando la importancia de la reflexión sobre el pasado de la educación (p. ej., Kasper, 2008; Kudláčová, 2006, 2010; Sztobryn, 2010). Este debate en Europa Central es similar a una discusión que se inició en el entorno anglosajón en los años 90 (p. ej., Hargreaves, 1996; Woodhead, 1998; Tooley – Darby, 1998). El objetivo de este trabajo es 1) señalar el desarrollo y las transformaciones en la percepción de la disciplina académica historia de la educación y investigación histórico-educativa en Eslovaquia, especialmente en el siglo XX; 2) identificar los problemas actuales en el campo examinado; 3) señalar posibles inicios y dirección en el campo dado en Eslovaquia, así como en el contexto europeo más amplio. La investigación histórica-educativa basada en la confrontación de los científicos de diversos campos, nacionalidades, escuelas metodológicas, etc. pueden representar un nuevo nivel cualitativamente superior.How to reference this articleKudláčová, B. (2016). History of Education and Historical-Educational Research in Slovakia through the Lens of European Context. Espacio, Tiempo y Educación, 3(1), 111-124. doi: http://dx.doi.org/10.14516/ete.2016.003.001.7 

    • English

      Marginalisation of the discipline of history of education as well as historical-educational research in Slovakia, which is pointed out e.g. by Hamada (1995); Michalička (2004, 2012); Kudláčová (2009, 2010, 2012), resulted in a state in which educational past is no longer reflected and it causes disturbance of historical continuity of pedagogy. Historians of education are aware of it and they have been pointing out the importance of reflection on educational past recently (e.g. Kasper, 2008; Kudláčová, 2006, 2010; Sztobryn, 2010). These opinions that can be heard from the Central European environment are very close to a discussion that began in the Anglo-Saxon environment in the 1990s (e.g. Hargreaves, 1996; Woodhead, 1998; Tooley – Darby, 1998). The aim of this paper is: 1) to point out the development and transformations in the perception of the academic discipline history of education and historical-educational research in Slovakia, especially in the 20th century; 2) to identify current problems in the examined field and 3) to point out possible foundations and direction in the given field in Slovak as well as broader European context. Historical-educational research based on confrontation of scientists from various scientific fields, nationalities, methodological schools etc. can represent a new qualitatively higher level.How to reference this articleKudláčová, B. (2016). History of Education and Historical-Educational Research in Slovakia through the Lens of European Context. Espacio, Tiempo y Educación, 3(1), 111-124. doi: http://dx.doi.org/10.14516/ete.2016.003.001.7  


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno