Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Inside School Lives: Historiographical Perspectives and Case Studies. Teachers’ Memories Preserved at the Centre for Documentation and Research on the History of Schoolbooks and Children’s Literature

    1. [1] University of Macerata

      University of Macerata

      Macerata, Italia

  • Localización: Espacio, Tiempo y Educación, ISSN-e 2340-7263, Vol. 3, Nº. 1, 2016 (Ejemplar dedicado a: La Historia de la Educación ante sí misma), págs. 343-362
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este trabajo se centra en los recuerdos de los profesores y tiene la intención de hacer hincapié en el potencial heurístico de esta categoría de fuente, comparándola con las fuentes tradicionales de tipo teórico-normativo y educativo. Después de una presentación sobre el estado de la cuestión de los estudios históricos e histórico-educativos sobre los recuerdos de los docentes, se ofrecerá una visión general de los diferentes tipos de recuerdos que se conservan en los centros de documentación e investigación de interés histórico y educativo, se examinarán los libros y documentales patrimonio del Centro de documentación e investigación sobre la historia de los libros de texto y la literatura infantil de la Universidad de Macerata. Por último, a través del análisis de un estudio de caso, Memorie (Memorias) del maestro y pedagogo Lorenzo Bettini (1855-1917), se ofrecerá una ejemplificación de un posible uso integrado de las fuentes, para una reconstrucción plural de la historia de los docentes.How to reference this articleAscenzi, A., & Patrizi, E. (2016). Inside School Lives: Historiographical Perspectives and Case Studies. Teachers’ Memories Preserved at the Centre for Documentation and Research on the History of Schoolbooks and Children’s Literature. Espacio, Tiempo y Educación, 3(1), 343-362. doi: http://dx.doi.org/10.14516/ete.2016.003.001.16 

    • English

      This work focuses on teachers’ memories and intend to dwell on the heuristic potential of this source category, comparing it with the traditional sources of theoretical-regulatory and educational type. After a presentation on the state of art of historical and historical-educational studies on teachers’ memories, it will offer an overview of the different kinds of memories preserved in the centres of documentation and research of historical and educational interest, examining the books and documentary heritage of the Centre for documentation and research on the history of schoolbooks and children’s literature of Macerata University. Finally, through the analysis of a case study, the Memorie (Memoirs) of the teacher and pedagogist Lorenzo Bettini (1855-1917), we will offer an exemplification of a possible integrated use of sources, for a plural reconstruction of teachers’ history.How to reference this articleAscenzi, A., & Patrizi, E. (2016). Inside School Lives: Historiographical Perspectives and Case Studies. Teachers’ Memories Preserved at the Centre for Documentation and Research on the History of Schoolbooks and Children’s Literature. Espacio, Tiempo y Educación, 3(1), 343-362. doi: http://dx.doi.org/10.14516/ete.2016.003.001.16 


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno