Se presenta una alternativa de evaluación para las competencias genéricas que se desarrolan en educación superior, considerando su característica de multidimensionalidad. Se construyen instrumentos para evaluar la dimensión cognitiva, afectiva y conductual del pensamiento crítico, comunicacióm, iniciativa emprendedora y trabajo en equipo y, responsabilidad social. Se analiza su validez de constructo, por medio del anàáisis factorial exploratorio y confiabilidad, a través del cálculo del coeficiente de consistencia interna –alfa de Cronbach– de una muestra de 493 estudiants de primer año de carrera, durant 2015.
Los resultados sugieren que se dispone de instrumentos confiables y vá- lidos, por tanto, adecuados para la evaluación de la dimensión cognitiva, conductual y afectiva de las competencies genéricas.
Es presenta una alternativa d'avaluació per a les competències genèriques que es desenvolupen en educació superior, considerant la seua característica de multidimensionalitat. Es construeixen instruments per a avaluar la dimensió cognitiva, afectiva i conductual del pensament crític, comunicació, emprenedoria i treball en equip i, responsabilitat social. S'analitza la seua validesa de constructe per mitjà d'anàlisi factorial exploratòria i confiabilitat, per mitjà del càlcul del coeficient de consistència interna 'alfa de Cronbach' d'una mostra de 493 estudiants de primer any de carrera durant l'any 2015. Els resultats suggereixen que es disposa d'instruments confiables i vàlids, per tant, adients per a l'avaluació de la dimensió cognitiva, conductual i afectiva de les competències genèriques.
An alternative to assess generic competencies in higher education students is presented, given its multidimensional feature, is presented. Instruments are built to assess cognitive, affective and behavioral dimension of critical thinking, communication, entrepreneurship and interdisciplinary teamwork and social responsibility. Its reliability is analyzed using Exploratory Factor Analysis and its internal consistency by calculating Cronbach’s alpha in a sample of 493 freshers during 2015.
Results suggest that instruments constructed possess adequate reliability and internal consistency, therefore, they are suitable to assess cognitive, behavioral and affective dimension of generic competencies.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados