Venezuela
El estudio presenta una metodología para promover el aprendizaje autónomo de la Física usando las TIC, orientada hacia la formación integral del estudiante de ingeniería. Contempla tres fases: Investigativa:
Elaboración de un producto tecnológico centrado en la relación Física- Desarrollo Sustentable; Productiva: Diseño de un prototipo de servicio social usando material reciclado; y Divulgativa: Socialización de experiencias.
El estudio se enmarca en el paradigma interpretativo y método cualitativo, basado en una investigación-acción. Se evidenció sensibilización ambiental, aprendizaje autónomo y desarrollo de competencias inherentes al ingeniero; en consecuencia, promueve la formación integral y autonomía del aprendizaje.
This study presents a methodology to promote self-sufficient learning in Physics using Information and Communications Technology (ICT), focused on the engineering student’s whole development. Three phases were implemented. Research: preparing a technological product based on a Physics and Sustainable Development relationship; Production:
designing a prototype with waste materials, useful to solve social problems; and Dissemination: experiences were socialized. This study followed an interpretative paradigm and a qualitative method based on action-research. The experience showed environmental awareness;
self-sufficient learning; and development of competencies related to engineering.
Thus, it promotes the student’s whole development and learning autonomy.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados