María Judith Arias Rueda, Yolissa María Vega Castillo
El estudio presenta una metodología para promover el aprendizaje autónomo de la Física usando las TIC, orientada hacia la formación integral del estudiante de ingeniería. Contempla tres fases: Investigativa:
Elaboración de un producto tecnológico centrado en la relación Física- Desarrollo Sustentable; Productiva: Diseño de un prototipo de servicio social usando material reciclado; y Divulgativa: Socialización de experiencias.
El estudio se enmarca en el paradigma interpretativo y método cualitativo, basado en una investigación-acción. Se evidenció sensibilización ambiental, aprendizaje autónomo y desarrollo de competencias inherentes al ingeniero; en consecuencia, promueve la formación integral y autonomía del aprendizaje.
This study presents a methodology to promote self-sufficient learning in Physics using Information and Communications Technology (ICT), focused on the engineering student’s whole development. Three phases were implemented. Research: preparing a technological product based on a Physics and Sustainable Development relationship; Production:
designing a prototype with waste materials, useful to solve social problems; and Dissemination: experiences were socialized. This study followed an interpretative paradigm and a qualitative method based on action-research. The experience showed environmental awareness;
self-sufficient learning; and development of competencies related to engineering.
Thus, it promotes the student’s whole development and learning autonomy.
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