Valencia, España
Arran d’una selecció d’obres literàries infantils i juvenils, l’article analitza els trets d’una sèrie de personatges literaris que tenen en comú el fet de ser dones fadrines, en el sentit d’haver assolit certa edat sense haver-se casat. Ens centrem en les propostes de huit autors en espanyol i català, amb obres narratives o dramàtiques publicades des de fa un segle fins a l’actualitat, pertanyents en algun moment al cànon de l’educació literària. Jordi Sierra i Fabra, Núria Pradas, Isabel Allende, Teresa de la Parra, Lorca, Arniches, Unamuno i Mercè Rodoreda ofereixen una mostra amb què lectors de diverses edats poden començar a interpretar què resulta prototípic i què potser s’allunya de la tradició establida quant a aquests rols femenins: ser persones independents, ser amables o bruixes, cuidar els nebots... La metodologia d’investigació, de tall qualitatiu, estableix quatre categories d’anàlisi complementades amb les correspondències temporals i espacials. Concloem que la identificació del context cultural en què s’ambienta el relat per part del lector en formació és requisit per a discriminar el grau de conformitat o modernitat que el personatge suposa en cada cas.
Based on a selection of literary works for children and young adults, this paper analyzes the characteristics of a series of single female literary characters, having reached a certain age without marrying. We focus on the proposals of eight authors in Spanish and Catalan, narrative or dramatic works published within the last one hundred years and related to the canon of literary education. Jordi Sierra i Fabra, Núria Pradas, Isabel Allende, Teresa de la Parra, Lorca, Arniches, Unamuno and Mercè Rodoreda show us samples of these female roles with which readers of different ages can begin to interpret what is perhaps prototypical and what deviates from tradition: being independent or kind, being witches or caring for nieces and nephews... Our research methodology presents four categories for qualitative analysis, complemented with time and space categories. We conclude that the identification, by the reader/learner, of the story’s cultural context is required to discriminate the degree of conformity or modernity that the character represents in each case.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados