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Do boys and girls learn the same way? A preliminary study in Primary Education analyzing gender differences

    1. [1] Universidad de Cádiz

      Universidad de Cádiz

      Cádiz, España

  • Localización: Electronic journal of research in educational psychology, ISSN-e 1696-2095, Vol. 16, Nº. 46, 2018, págs. 537-553
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Introducción. Las diferencias en el aprendizaje de las matemáticas entre niños y niñas son controvertidas según diferentes estudios. Sin embargo, esas divergencias no siempre son respaldadas por estudios empíricos. Uno de los aspectos específicos de dificultad es el aprendizaje en la fluidez de cálculo: ser capaz de calcular con precisión y rapidez. El presente estudio analizó las diferencias de género en la fluidez de cálculo.

      Método. Los participantes fueron estudiantes de segundo ciclo de educación primaria (n =138), con edades comprendidas entre 101-133 meses (8 años y 4 meses a 11 años). Los participantes fueron 50 niñas y 88 niños.

      Resultados. Los análisis estadísticos no mostraron diferencias entre niños y niñas en el 3er grado de educación primaria. Sin embargo, en el 4° grado, las diferencias se mostraron significativas en la tarea de fluidez de cálculo. Estos resultados fueron respaldados por el análisis multivariante y el cálculo del tamaño del efecto.

      Discusión and Conclusión. Los datos sugieren una brecha de género en torno a los 9 años entre niños y niñas, que beneficiaría a los niños en las puntuaciones de fluidez de cálculo. Se discuten los resultados, las limitaciones y las futuras líneas de investigación

    • English

      Introduction. Differences in learning mathematics between boys and girls are being controversial according to different studies. However, those divergences are not always supported by empirical studies. One of the specific sources of difficulties on this topic is the fluency calculation learning, where performance differences between boys and girls need be clarified by new research, in order to gain more differentiated insights in possibly emerging gender differ, because the social and gender consequences. The current study analysed the gender differences in fluency calculation.

      Method. Participants were students of second cycle of primary education (n = 138), aged from 101-133 months old (8 year and 4 months to 11 year). Participants were 50 girls and 88 boys.

      Results. Statistical analyses did not showed differences between boys and girls in the 3rd grade of primary education. However, in the 4th grade the differences did reveal significant differences in the fluency calculation task. These results were supported by effect size and mutivariant analysis calculation.

      Discussion and Conclusion. Data suggests a gender gap around aged 9 between boys and girls, that would benefit boys in fluency calculation scores. Results, limitations and future potential research of the topic are discussed.


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