Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Les paradoxes de l’atenció a la diversitat: una aproximació des de la justícia escolar

    1. [1] Universitat Autònoma de Barcelona

      Universitat Autònoma de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: Revista catalana de pedagogia, ISSN 1695-5641, Nº. 14, 2018, págs. 153-175
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • The paradoxes of attention to diversity: an approach from educational justice
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      L’objectiu d’aquest article és analitzar les estratègies d’atenció a la diversitat que s’apliquen als centres d’educació secundària obligatòria de Catalunya des de la perspectiva de la justícia educativa. A partir dels resultats d’una recerca qualitativa basada en estudis de cas etnogràfics a cinc instituts públics de la ciutat de Barcelona, l’estudi mostra les paradoxes i les contradiccions de les concepcions i les accions dominants per fer front a la diversitat als centres educatius catalans. En concret, s’identifiquen les dinàmiques d’exclusió i reproducció de desigualtats que es desprenen de dues accepcions majoritàries del concepte de diversitat, la diversitat com a problema i la diversitat com a mite, i de dues estratègies dominants per gestionar l’atenció a la diversitat, els agrupaments per nivell i la diversificació curricular. En conjunt, l’article posa de manifest la necessitat d’avançar cap a un sistema veritablement comprensiu i inclusiu que generi les mateixes condicions per a tot l’alumnat no només per accedir a l’escola sinó també i sobretot per desenvolupar una experiència escolar reeixida i adquirir un aprenentatge significatiu i rellevant.Paraules clau: Atenció a la diversitat, inclusió educativa, justícia educativa, desigualtats educatives, justícia curricular, experiència escolar.

    • English

      The objective of this article is to analyse the strategies for managing educational diversity in Catalan comprehensive secondary schooling (from 12 to 16 years old) from the standpoint of educational justice. Based on a qualitative research supported by ethnographic case studies in five secondary schools in Barcelona, this article demonstrates the paradoxes and contradictions of the dominant discourses and interventions on the management of diversity within the educational system. Specifically, it identifies the dynamics of exclusion and reproduction of inequality embedded in two dominant conceptions of diversity (“diversity as a problem” and “diversity as a myth”) and in two hegemonic mechanisms for the management of diversity within the system (grouping by ability and curricular diversification). All in all, the article argues for the need to build a larger comprehensive and inclusive system able to generate equal conditions for all the students not only to access education but also and above all to develop successful educational experiences and to acquire significant and relevant knowledge.Keywords: Attention to diversity, educational inclusion, educational justice, educational inequality, curricular justice, educational experience.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno