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Resumen de Potenciar la cooperació en l’aprenentatge basat en projectes

David Durán i Gisbert, Marta Flores Coll, Ester Miquel i Bertran

  • español

    A pesar de que el aprendizaje basado en proyectos se desarrolla habitualmente en grupo, sabemos que el simple hecho de agrupar los alumnos no significa necesariamente que cooperen. Por ello, a menudo un punto de mejora en esta metodología ha sido -y es- el reto de mejorar el trabajo cooperativo de los alumnos distribuidos en los equipos. Después de repasar las condiciones para la cooperación, el artículo revisa los diferentes momentos del trabajo por proyectos, con el fin de aportar orientaciones y apoyos que permitan al docente disponer de mecanismos para potenciar el aprendizaje cooperativo, desde el principio hasta el final del proyecto. No se trata de que el profesorado los ponga todos en práctica en cada proyecto, pero sí que los conozca para poder emplearlos estratégicamente, en función de su conocimiento profesional.

  • català

    Malgrat que l‟aprenentatge basat en projectes es desenvolupa habitualment en grup, sabem que el simple fet d‟agrupar els alumnes no significa necessàriament que cooperin. Per això, sovint, un punt de millora en aquesta metodologia ha estat –i és– el repte de millorar el treball cooperatiu dels alumnes distribuïts en equips. Després de repassar les condicions per a la cooperació, l‟article revisa els diferents moments del treball per projectes, per tal d‟aportar orientacions i suports que permetin al docent disposar de mecanismes per potenciar l‟aprenentatge cooperatiu, des del principi fins al final del projecte. No es tracta pas que el professorat els posi tots en pràctica en cada projecte, però sí que els conegui per poder emprarlos estratègicament, en funció del seu coneixement professional.

  • English

    Although project-based learning is usually carried out in groups, it is well known that simply grouping students does not necessarily mean that they will cooperate. For that reason, the challenge of improving the cooperative work of students distributed in teams has often been –and still is– a point of improvement in this methodology. After reviewing conditions for cooperation, this paper goes through the different moments of project-based learning, in order to provide guidance and supports that allow the teacher to have tools to enhance cooperative learning, from the beginning to the end of the project. It is not about teachers putting all of them into practice in each project but knowing them well to be able to use them strategically, based on their professional knowledge.


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