Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Els magnificats de Joan Cererols i el context musical europeu del moment:: una comparació amb el magnificat SWV 468 de Heinrich Schütz

  • Autores: Jordi Rifé i Santaló
  • Localización: Revista catalana de musicologia, ISSN 1578-5297, Nº. 12, 2019, págs. 73-114
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • The magnificats of Joan Cererols and the european musical context of his times:: a comparison with Heinrich Schütz’s magnificat SWV 468
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      L’objectiu és estudiar els dos magnificats —a nou i a deu veus— de Cererols, analit zarlos, extreure’n les característiques i incardinarlos en el context musical europeu del mo ment; i, alhora, compararlos amb l’únic magnificat conservat en llatí de l’alemany Schütz. De l’estudi n’extraiem els resultats següents: la diferència estilística evident entre els dos magnifi- cats de Cererols; la influència de compositors com Victoria, Palestrina, Gabrieli i Monteverdi en Cererols; els punts vitals comuns entre Cererols i Schütz, i les analogies i diferències compo sitives entre ambdós compositors. I n’aportem les contribucions següents: la possible via d’en trada de la influència romana i veneciana en Cererols; el contrast i la justificació de les analogies i diferències entre les paletes instrumentals, els aspectes formals, texturals, estilístics, l’ús de fi gures retoricomusicals en els magnificats de Cererols i Schütz, i les diferents interpretacions segons les confessions respectives. Concloem l’estudi demostrant la triangulació Montserrat DresdenVenècia/Roma, interrelacionant el radi d’influències d’ambdós compositors.

    • English

      This paper is a study of Cererols’ two magnificats for 9 and 10 voices, respectively, analyzing them, extracting their characteristics and setting them within the European musi cal context of the times, while at same time comparing them with the only magnificat con served in Latin of the German composer Schütz. The following results are drawn from the study: the obvious stylistic difference between Cererols’ two magnificats; the influence of composers such as Victoria, Palestrina, Gabrieli and Monteverdi on Cererols; the personal aspects shared by Cererols and Schütz; and the analogies and compositional differences be tween the two composers. Contribution: the possible entry route of the RomanPalestrinian influence on Cererols; the contrast and justification of the analogies and differences between the instrumental palettes, the formal, textural and stylistic aspects, and the use of rhetorical musical figures in the Cererols and Schütz magnificats; and the different interpretations ac cording to their respective faiths. I conclude by demonstrating the MontserratDresden Venice/Rome triangulation, interrelating the radius of influences of the two composers.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno