This article deals with the problem of textual self-reference, one of the avatars of artistic authorship, and its purpose is to reflect on some conceptual problems created by the “emergence of the Self” on the surface of the work of art. With this aim in view, it reviews concepts such as style, cinematographic author, empirical author and model author, notions that allow us to deal with the semantic implications that arise from the thematization of the author in his work. This approach try to look deep into the phenomenology of images (paintings, films, photographs, etc.) and analyzes in some detail some enlightening cases by authors such as Rembrandt, Rothko or Velázquez.
Este artículo versa sobre el fenómeno de la autoalusión textual, uno de los avatares de la autoría artística, y tiene como propósito reflexionar acerca de algunos problemas conceptuales que suscita esa “emergencia del Yo” en la obra de arte. Con ese fin pasa revista a conceptos tales como estilo, autor cinematográfico, autor empírico y autor modelo, nociones que permiten abordar con garantías las implicaciones semánticas que se derivan de la tematización del autor en su obra. Esta reflexión se ciñe a la fenomenología de las imágenes (cuadros, películas, fotografías, etc.) y analiza con cierto detalle algunos casos esclarecedores obra de autores como Rembrandt, Rothko o Velázquez.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados