The training in religious institutions in the Republic of Ecuador coexists with training in non-religious institutions. This implies, for first-class institutions, an additional effort in relation with the didactic and educational processes typical of religious education.
It must be understood, therefore, that teachers require a specialized attention in terms of their demanding preparation in order to provide a high-quality instructive and training process, in consonance with the characteristics of this training and institution (Fernández, 1998; Navarro, 2010; Villarroel, & Quishpe, 2018).
The professional ethics in religious education is not exclusive from the educational institutions, it is also practiced through the spiritual development processes of churches. But in the case of religious school training, its attention is a priority in educational institutions of a religious nature, even when they may develop as part of a religious order, as is the case of La Salle High School.
The strength of the professional ethics of teachers in these institutions should be a constant concern in favor of the best pedagogical performance for the formative and didactic - methodological for the instructive in the preparation with thought and action according to the religious formation of the students.
The importance of this research in the La Salle, refers to the educational teaching professionals developing, from axiological foundations in line with religious formation, a good methodology and teaching for "teaching-learning" is to raise awareness among teachers about the need to know and choose captivating strategies that keep children motivated , with depth in its theological conception and sensitivity to the needs and problems of others in the daily life.
La formación en instituciones religiosas en la República del Ecuador, coexiste con la formación en instituciones no religiosas. Ello implica, para las instituciones de primer tipo, un esfuerzo adicional en lo relacionado con procesos didácticos y educativos típicos de la educación religiosa.
Debe entenderse, por tanto, que los docentes requieren una atención especializada en cuanto a su preparación mucho más exigente para poder brindar un proceso instructivo y formativo de alta calidad, en consonancia con las características de esta formación e institución (Fernández, 1998; Navarro, 2010; Villarroel, & Quishpe, 2018).
La ética profesional en la educación religiosa no es privativa de las instituciones educativas, también se practica a través de los procesos de desarrollo espiritual de las iglesias. Pero en el caso de la formación religiosa escolar su atención sí es una prioridad en las instituciones educativas de carácter religioso, aun cuando las mismas puedan desarrollarse como parte de alguna orden religiosa, como es el caso de las Escuelas Cristianas de La Salle.
La fortaleza de la ética profesional de los docentes en estas instituciones debe ser una preocupación constante en favor del mejor desempeño pedagógico para lo formativo y didáctico – metodológico para lo instructivo en la preparación con pensamiento y acción acorde a la formación religiosa de los estudiantes.
La importancia de esta investigación dentro de la Unidad Educativa La Salle, se refiere a que los profesionales de la actividad docente educativa desarrollen, desde fundamentos axiológicos acorde con la formación religiosa, una buena metodología y didáctica para la “enseñanza-aprendizaje” es crear conciencia en los docentes sobre la necesidad de conocer y escoger estrategias cautivadoras que mantengan motivados a los niños, con profundidad en su concepción teológica y la sensibilidad ante las necesidades y problemas del prójimo en el diario vivir.
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