The right to water is part of public policy in Colombia. The management of the resource, through irrigation districts, is favored by Law 41 of 1993. This law encourages the participation of the beneficiaries through the transfer for its administration (IDB, 1995). Thus, since 1976 these were developed in different parts of the national geography as those of the Atlantic Coast, Valle del Cauca, Boyacá and some smaller distributed throughout the Colombian territory.
On the other hand, it is the function of the State to guarantee the construction of infrastructure according to the demand. Thus the development of these projects is debated between main and secondary works of the State, while the intraprediales are aided by the private sector, users of irrigation districts. In the present article these are examined as a sustainable alternative aimed at the economic development of Alto Humea, analyzing its viability and sustainability as a general objective. For this purpose, through a literature review, different theories on environmental valuation in relation to water were analyzed, seeking an evaluation of the situation when taking into account the different categories in relation to shadow prices and the reasons for the price of the DNP account. Finally, it was found that the socio-economic indicators of the municipalities are worrisome, hindering the optimal development of the quality of life as follows: 50% of the population has UBN, precariousness in public services, illiteracy and displacement due to armed conflict.
El derecho al agua hace parte de la política pública en Colombia. El manejo del recurso, a través de distritos de riego, está favorecido con la ley 41 de 1993. Dicha ley fomenta la participación de los beneficiarios por medio de la transferencia para su administración (BID, 1995). Así a partir de que de 1976 se gestaron éstos en distintas partes de la geografía nacional como los de la Costa Atlántica, Valle del Cauca, Boyacá y algunos de menor envergadura distribuidos en todo el territorio colombiano. De otra parte, es función del Estado garantizar la construcción de infraestructura en función de la demanda. Así el desarrollo de estos proyectos se debate entre obras principales y secundarias de mano del Estado, mientras que las intraprediales van auxiliadas por el sector privado, los usuarios de distritos de riego. En el presente artículo éstos son examinados como una alternativa sustentable encaminada al desarrollo económico del Alto Humea analizando su viabilidad y sostenibilidad como objetivo general. Para ello a través de una revisión bibliográfica se analizaron diferentes teorías sobre valoración ambiental en relación con el agua, buscando una evaluación de la situación al tener en cuenta las diferentes categorías en relación con los precios sombra y las razones del precio cuenta del DNP. Finalmente se encontró que los indicadores socioeconómicos de los municipios son preocupantes dificultando el desarrollo óptimo de la calidad de vida así: 50% de la población cuenta con NBI, precariedad en los servicios públicos, analfabetismo y desplazamiento por conflicto armado.
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