El cine español de la austeridad fomenta la empatía con las víctimas de la recesión para contrarrestar los discursos que abogan por individualizar la responsabilidad y la culpa. La identificación entre personajes y espectadores, sin embargo, puede dar lugar a mensajes equívocos, por lo que este artículo propone analizar las estrategias formales y discursivas de cuatro retratos colectivos –Os Fenómenos, Murieron por encima de sus posibilidades, Les distàncies y El reino– para comprender así su significado político.
Spanish Austerity Cinema fosters empathy with the victims of recession to counteract the discourses that advocate individualizing responsibility and guilt. Identification between characters and viewers, however, can give rise to misleading messages. Accordingly, this paper aims to discuss the formal and discursive strategies of four collective portraits –Os Fenómenos, Dying Beyond Their Means, Les distàncies, and The Realm– in order to understand their political meaning.
Spanish Austerity Cinema fosters empathy with the victims of recession to counteract the discourses that advocate individualizing responsibility and guilt. Identification between characters and viewers, however, can give rise to misleading messages. Accordingly, this paper aims to discuss the formal and discursive strategies of four collective portraits –Os Fenómenos, Dying Beyond Their Means, Les distàncies, and The Realm– in order to understand their political meaning.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados