Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Víctimas culpables: retratos colectivos en el cine español de la austeridad

Xosé Iván Villarmea Álvarez

  • español

    El cine español de la austeridad fomenta la empatía con las víctimas de la re­cesión para contrarrestar los discursos que abogan por individualizar la responsabilidad y la culpa. La identificación entre personajes y espectadores, sin embargo, puede dar lu­gar a mensajes equívocos, por lo que este artículo propone analizar las estrategias forma­les y discursivas de cuatro retratos colectivos –Os Fenómenos, Murieron por encima de sus posibilidades, Les distàncies y El reino– para comprender así su significado político.

    Spanish Austerity Cinema fosters empathy with the victims of recession to counteract the discourses that advocate individualizing responsibility and guilt. Identifi­cation between characters and viewers, however, can give rise to misleading messages. Accordingly, this paper aims to discuss the formal and discursive strategies of four collec­tive portraits –Os Fenómenos, Dying Beyond Their Means, Les distàncies, and The Re­alm– in order to understand their political meaning.

     

  • English

    Spanish Austerity Cinema fosters empathy with the victims of recession to counteract the discourses that advocate individualizing responsibility and guilt. Identification between characters and viewers, however, can give rise to misleading messages. Accordingly, this paper aims to discuss the formal and discursive strategies of four collective portraits –Os Fenómenos, Dying Beyond Their Means, Les distàncies, and The Realm– in order to understand their political meaning.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus