Montserrat Freixa Niella, Ainoa Mateos Inchaurrondo, Sandra Girbés Peco
During the 2019-2020 academic year, the practicum program for the Social Education degree at the University of Barcelona switched from a two-year (biennial) model to a single annual course, maintaining the model of reciprocity and co-responsibility. The demands of the different agents involved (supervisors, tutors and students), who had requested that the training sequence of the internship should be carried out in a single course, were the driving force of the change. The transition to the new model has been marked in its first year of implementation by the Covid-19 pandemic. This article presents the preliminary results of the implementation and evaluation of the annual practicum model. The results show the suitability of the change of model and the satisfaction with it as expressed by most of the centers and supervising teachers. For their part, some students express their disagreement about doing all the practicum hours in a single year. With respect to the management and coordination of the practicums, the change of model allows the definition and maintenance of quality indicators. The reduction in the number of placements to be occupied has made it possible to review the current offer and to keep only those placements that are supervised by a social education professional.
Durant el curs acadèmic 2019-2020 el pràcticum d 'educació social de la Universitat de Barcelona va passar d’un model de pràctiques seqüenciat en dos cursos acadèmics (biennal) a un únic curs (anual), mantenint el model de reciprocitat i corresponsabilitat. Les veus dels diferents agents del pràcticum (supervisors i supervisores, tutors i tutores i alumnat) que demanaven que la seqüència formativa de les pràctiques es realitzés en un únic curs van ser el revulsiu del canvi. Aquesta transició al nou model s’ha vist marcada en el seu primer any d’implementació per la pandèmia de la COVID-19. En aquest article es presenten els resultats preliminars de la implementació i l’avaluació del pràcticum anual. Els resultats avalen l’adequació i la satisfacció amb el canvi de model tant per la majoria dels centres com pel professorat supervisor. Respecte a l’alumnat,alguns mostren la seva desavinença a cursar totes les hores en un sol curs. En l’àmbit de la gestió i la coordinació del pràcticum, el canvi de model permet definir i mantenir indicadors de qualitat del pràcticum. La reducció del nombre de places que cal cobrir ha possibilitat la revisió de l’oferta actual i ha permès mantenir només aquelles places que són tutoritzades per un professional de l’educació social.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados