Golgota (2013) es el tercer espectáculo del jinete francés, coreógrafo, director y cineasta Bartabas que se desarrolla en un escenario de teatro. Abandonar el espacio circular del circo para el escenario del teatro obliga al trabajo ecuestre a la economía del gesto en la concentración de las energías. Este cambio permite explorar las relaciones entre la danza y el adiestramiento propio del teatro ecuestre, que ya fueron esbozadas en las dos creaciones anteriores de Bartabas, Entr’aperçu (2004-2005) y Le Centaure et l’animal (2011-2012). Pero en la música completa de Golgota esta dualidad se manifiesta con las polifonías de Tomás Luis de Victoria, replanteadas por el cantante Christophe Baska, el tañedor de laúd Marc Wolff y el de corneta Adrien Mabire. En Golgota, se reconsideran las identidades estéticas de los tres géneros presentes. Resueltan preguntas en este experimento artístico: ¿cómo el universo sonoro de Tomás Luis de Victoria estructura la narración en esta nueva proposición artística?, ¿qué inspira al jinete Bartabas y al bailaor-coreógrafo de flamenco Andrés Marín para que su arte sea una experiencia ritual inédita?
Golgota (2013) is Bartabas’s third work to be staged in a theater. The change from the circular space of the arena to the more confined rectangular theatrical stage constrains the horse to work with the upmost economy of movement and with an extreme concentration of energies. This changed theatrical space allows Bartabas to focus more deeply on the relationship between dance and dressage that is made accessible in equestrian theatre. Bartabas, horseman, director, scenograph, filmaker and teacher sketched an outline of this new project in two of his previous creations, Entr’aperçu (2004-2005) and Le Centaure et l’animal (2011-2012). Music, dance and dressage form the perfect triad. This work brings together pieces by the Spanish composer Tomás Luis de Victoria which are revisited by Christophe Baska, counter-tenor, lute player Marc Wolff and horn player Adrien Mabire. This performance of Golgota allows him to re-evaluate not only the genres but the links that exist between the music and the steps or movements, flamenco dancing and dressage becoming one entity. This work poses many questions: how does the musical world of Tomás Luis de Victoria engage with the narrative and inform the structure of the piece? In what ways does it challenge both the horseman Bartabas and the flamenco dancer-choreographer Andrés Marín conceptions of their artistic project?
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