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Resumen de Marketing as an instrument for reactive tourism in Spain after pandemic

Marta Rico Jerez, Carmen Hernando Vivar

  • español

    El turismo es uno de los sectores económicos que más dinero aporta al PIB de España. De ahí que se considerase importante analizar cómo el marketing fue instrumento fundamental para su reactivación después de la pandemia. Esto se llevó a cabo mediante una metodología cualitativa basada en un análisis exploratorio, en un análisis explicativo y en un análisis descriptivo.

    El análisis exploratorio se empleó para identificar los tipos y las estrategias de marketing, así como para conocer en profundidad las estrategias de comunicación y las tecnologías aplicadas. En cambio, el análisis explicativo tuvo como finalidad determinar cómo la pandemia influyó en el comportamiento del turista español.

    En lo que se refiere al análisis descriptivo longitudinal, nos ayudó a conocer la evolución del turismo español desde la etapa pre-pandemia hasta la etapa post-pandemia.

  • English

    Tourism is one of the economic sectors that contributes the most money to Spain ́s GDP. Hence, it was considered important to analyze how the marketing was a fundamental instrument for its reactivation after the pandemic, This was done with a qualittive methodology based on an exploratory analysis, an explanatory analysis and a descriptive analysis.

    Exploratory analysis was used to identify the types and strategies of marketing, as well as for knowing in depth the communication stratategies and the technologies applied. However, the explanatory analysis had as objective to determine as the pandemic influenced in the behaviour of Spanish tourists.

    In relation with the longitudinal descriptive, it helped us to know the evolution of Spanish tourism since the pre-pandemic period to the post-pandemic period.


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