Este artículo está orientado a argumentar qué elementos pueden pensarse desde las facultades de educación para formar docentes en clave dialógica. La conclusión es que si bien el papel de la universidad y en particular, de las facultades de educación es propender por transformar estructuras institucionales, sociales y culturales, existen otras variables que pueden articularse en favor de una educación dialógica que potencie la participación de los actores sociales, la democratizacióndel conocimiento y la generación de pensamiento crítico. Aspectos que no riñen con la rigurosidad académica y si trascienden el limitado mundo de la academia hacia un conocimiento situado y un diálogo reflexivo entre docentes investigadores y comunidad.
This article proposes to think deeply on the need to link a dialogic education to the educational and social theories that currently move at higher education institutions. Rethinking the role of the university and, in particular, of the faculties of education in relation to teacher training for social justice from new ways of assuming the triad of social research, development and innovation. To this end, the relevance of a dialogic education which enhances the participation of social actors, the democratization of knowledge and the generation of critical thinking, aspects that do not interfere with academic rigor and transcend the limited world of academia towards a located knowledge and a reflective dialogue between research faculty and community. In this direction, teacher training is correlated with the community with a view to carrying out more consistent joint actions meeting the necessities of the local and national context.
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