Academic Engagement is defined as a psychological state of accomplishment and commitment to the task performed. Personality factors can help to understand why, some students show a positive mental state related to their studies and others show a lack of engagement. The aim of this study was to determine the personality characteristics of a sample of nursing students based on the Big Five model and to analyze the differences in engagement. The sample consisted of 90 nursing students. Pearson's correlation coefficients were calculated,and a multivariate analysis of variance was performed. The results showed that the existence of engagement is positively associated with Extraversion, Agreeableness, Conscientiousness, and Openness, and negatively associated with the Neuroticism personality trait. The students classified in the first cluster, which was defined by a profile with high neuroticism and low scores on the rest of the personality traits, had a lower presence of engagement. In the second cluster, definedby low Neuroticism and high Extraversion, Agreeableness, Openness and Conscientiousness, the presence of engagement was higher. In conclusion, assessments of personality and engagement can be useful measurement tools to find out about students’ academic performance and be able to carry out strategies aimed at preventing the consequences of academic stress in the most vulnerable student
El concepto de compromiso académico se define como un estado psicológico de realización y compromiso con la tarea realizada. Los factores de personalidad pueden ayudar a comprender por qué algunos estudiantes muestran un estado mental positivo relacionado con sus estudios y otros muestran una falta de implicación. El objetivo del presente estudio fue analizar las características de personalidad de una muestra de estudiantes de enfermería basada en el modelo Big Five y analizar las diferencias en la implicación académica a partir de estos perfiles. Los participantes fueron 90 estudiantes de enfermería. Se calcularon los coeficientes de correlación de Pearson y se realizó un análisis de varianza multivariado. Los resultados mostraron que la existencia de implicación académica se asocia positivamente con Extraversión, Amabilidad, Responsabilidad y Apertura, y negativamente con Neuroticismo. Los estudiantes clasificados en el primer clúster, definido por un perfil de Neuroticismo alto y puntuaciones bajas en el resto de rasgos de personalidad, tuvieron una menor presencia de implicación académica. En el segundo grupo, definido por bajo Neuroticismo y alta Extraversión, Amabilidad, Apertura y Responsabilidad, la presencia de implicación fue mayor. En conclusión, las evaluaciones de personalidad e implicación académica pueden ser herramientas de medición útiles para conocer el funcionamiento académico de los estudiantes y poder llevar a cabo estrategias encaminadas a prevenir las consecuencias del estrés académico enlos alumnos más vulnerables
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados