Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Teacher training and praxis in professional and technological education (EPT): challenges for a human and critical training of technical course students

Mariane Cristina Rodrigues de Oliveira, Fabíola Silva de Oliveira Vilas Boas

  • español

    Este estudio objetiva analizar los desafíos que enfrentan los docentes del Centro Territorial do Piemonte da Diamantina II (CETEP), en la ciudad de Jacobina-BA, al implementar acciones pedagógicas en Educación Profesional y Tecnológica (EPT), visando a la formación de sujetos críticos y autónomos. Las reflexiones se produjeron en diálogo con cinco profesores colaboradores, através de entrevistas y grupos de discusión, realizadas através de la plataforma virtual Google Meet, ante la necesidad de distanciamiento social, provocada por el Covid-19. Las voces teóricas convocadas para sustentar los argumentos versan sobre los ejes Educación Profesional y Tecnológica Integrada a Enseñanza Media y Formación Docente. Los resultados apuntan a la necesidad de una praxis que apunte a acciones pedagógicas más sistemáticas, interdisciplinarias, basadas en la diversidad de culturas locales y globales, así como en la diversidad de lenguas, con énfasis en la formación humana y profesional de los estudiantes, protagonistas de la sociedad contemporánea.

  • English

    This study aims to analyze the challenges faced by teachers at Centro Territorial do Piemonte da Diamantina II (CETEP), located in the city of Jacobina-BA, when implementing pedagogical actions in Vocational and Technological Education (EPT), with a view to the formation of critical and autonomous subjects. The reflections were produced in dialogue with five collaborating professors, through interviews and discussion groups, carried out through the virtual platform Google Meet, given the need for social distancing, caused by Covid-19. The theoretical voices summoned to support the arguments deal with the axes Professional and Technological Education Integrated to High School and Teacher Training. The results point to the need for a praxis that points to more systematic, interdisciplinary pedagogical actions, based on the diversity of local and global cultures as well as on the diversity of languages, with an emphasis on the human and professional training of students, protagonists of contemporary society.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus