China
En el contexto de las pruebas a gran escala, previos estudios han destacado la importancia de la Evaluación Diagnóstica Cognitiva con el propósito de proveer las fortalezas y debilidades de cada alumno. Sin embargo, son escasos los estudios cuyo objetivo es verificar la precisión de los resultados y la viabilidad de enlazarlos con el futuro aprendizaje y enseñanza. Se ha empleado diagnosis cognitiva con el Modelo Generalizado de Entrada Determinista, Ruido y Puerta para analizar el puntaje de 1933 participantes en una prueba nacional de español (EEE). Se han analizado los datos cualitativos de la revisión de literatura en sus borradores de trabajo de grado para corroborar la exactitud de los resultados diagnósticos y su uso para mejorar la lectura académica. Los resultados indican que el modelo se ajusta a la prueba y permite determinar el perfil cognitivo de cada participante, lo que no siempre es viable en los análisis tradicionales de la prueba.
There is still relatively little research on cognitive diagnostic analysis of large-scale, high-stakes language tests to assess the individualized strengths and weaknesses of every learner, and even less on the accuracy and applicability of the feedback information in post-hoc learning. Using both cognitive diagnostic results of 1.933 test takers of a national Spanish test and qualitative data from their bachelor thesis drafts, the precision of the diagnostic feedbacks was examined to verify its usefulness for better literature review and discussion. The results showed that this method has an appropriate model fit with the test performance, and is able to determine specific skill profile of each test taker, which is not always consistent with the scores provided by classical test analysis. By triangulating the diagnostic reports and the literature review and discussion of the learners’ thesis drafts, it is clear that the cognitive diagnostic approach in a large-scale test can assess the reading skills more accurately and the feedbacks are valuable for remedying the future academic reading and thesis revision.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados