Wearelivingintimesthatshowusasocietythatistoomuch,toomuch,abhorredandgregarious,comfortable,gullible,manipulableanddirectedtowardsitsownadmirationofitsownintellectualdisdain.Tothinkcriticallyaboutsomethingtodayisnotfreelyacceptedbytheofficialandfactualpowerswhoapplycensorshipwithtotalimpudenceiftheopinionexpressedwarnsusoftheircalculatedanddishonestintentions.Thus,wefacearealitywhereeitheryouthink,repeatandabidebywhattheytellyoutothink,repeatandabideby,oryouarestigmatizedandpersecutedasasocialmisfit(unsupportive,facist,ultra,sexist,homophobic,denialist,etc.).Anyattempttothinkdifferently,criticallyandobjectively,ifitgoesagainstwhatisplannedbythecurrentpowers,thisisrepressedthroughimmediatecensorship.Theaimistoturnpeopleintoasubmissivemass,obedientandhappilysubjugatedtotheexternalpowers;theaimistoturnintoaccomplicesofevilallthatdistractedandnotveryhard-workingmassthatseemsnottobeinterestedinthetruthintheirlivesnorintheharmthatcanbedonetothemortheirchildren.Itisaboutmakingusliveinsocietysubjugatedtoanauthoritythatisnotourownunderstanding.HannahArendtsaidthatdaringtoinserttheselfintotheworldandtobeginapersonalhistoryisthepowerthatphilosophyfosters.Therefore,thebestantidotetothissocialevilwefaceistolookagainatthephilosophyofrights.Assuch,thegazewechooseinthisarticle,welooktoRenéDescartes,whom,bytheway,Hegelcalleda'heroofthought'.Althoughwiththenuancesandcriticismsthataredevelopedinthiswork,thetruthisthatDescarteshadthegreatnessofdaringtoquestionalltheknowledgeofhistime,hedaredtodoubteverything.Andthisisnottrivial,sincethoseweretimesoftheHolyInquisitionandthecensorshipofeverythingthatwaswritten;moreover,notlongbefore,GiordanoBrunohadbeenburnedalive.Despiteallthis,Descarteshadthecouragetoremove,withhisworks,thatrealitythatforcedtheacceptanceofasingletruthandwhichfew,ifany,daredtochallenge.Iwillbeginbyusingadescriptivemethodandthen,especiallyinthecriticisms,IwillprescribemypointofviewonCartesianphilosophy,endingwithitspertinentrelationtolaw.
Vivimostiemposquenosmuestranaunasociedad,endemasía,aborregadaygregaria,cómoda,crédula,manipulableyencaminadahacialapropiaadmiracióndesudesdénintelectual.Pensarcríticamentesobrealgo,hoynoesaceptadolibrementeporlospoderesoficialesyporlosfácticosquienesaplicanlacensuracontotaldesfachatezsilaopiniónvertidanosadviertedesuscalculadasydeshonestasintenciones.Así,afrontamosunarealidaddonde,opiensas,repitesyacatasloquetedicenquepienses,repitasyacateso,eresestigmatizadoyperseguidocomoundesadaptadosocial(insolidario,facha,ultra,machista,homófobo,negacionista,etcétera).Cualquierintentoporpensardiferente,críticayobjetivamente,sivaencontradeloplaneadoporlospoderesactuales,estoesreprimidoatravéslacensurainmediata.Sepretendeconvertiralaspersonasenunamasasumisa,obedienteyfelizmentesubyugadaalospoderesexternos;sebuscaconvertirencómplicesdelmalatodaesamasadistraídaypocoesforzadaqueparecenointeresarlelaverdadensusvidasnieldañoqueselespuedaincoar,niaellosniasushijos.Setratadehacernosvivirensociedadsubyugadosaunaautoridadquenoesnuestropropioentendimiento.HannahArendtdecíaqueatreverseainsertarelpropioyoenelmundoycomenzarunahistoriapersonal,eslapotenciaquefomentalafilosofía.Porello,elmejorantídotocontraestemalsocialqueafrontamosesvolveramiraralafilosofíadelosderechos.Talcual,lamiradaqueelegimosenesteartículo,lafijamosenRenéDescartes,aquien,porcierto,Hegelcalificóde‘héroedelpensamiento’.Aunqueconlosmaticesycríticasquesedesarrollanenestetrabajo,lociertoesqueDescartestuvolagrandezadeatreverseaponerenteladejuiciotodoelconocimientodesuépoca,seatrevióadudardetodo.Yestonoesbaladí,puestoqueerantiemposdelaSantaInquisiciónydelacensuraatodoloqueseescribía;además,nomuchoantes,sehabíaquemadovivoaGiordanoBruno.Peseatodoesto,Descartestuvoelvalorderemover,consusobras,esarealidadqueobligabaaaceptarunaúnicaverdadyalaquepocos,oninguno,seatrevíanadesafiar.Empezaréusandounmétododescriptivoy,luego,sobretodoenlascríticas,prescribirémipuntodevistasobrelafilosofíacartesiana,terminandoconsupertinenterelaciónconelderecho.
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