En este artículo analizo las imágenes literarias de la Gran Armada y de uno de sus principales protagonistas ingleses, Sir Francis Drake, tal como las percibieron y representaron Robert Southey y otros poetas, escritores de viajes y cuentos románticos británicos (George Lipscomb, Lord Byron, Thomas Babington Macaulay, Joseph Train, Mrs Anna Eliza Bray y Christian Isobel Johnstone). En sus descripciones literarias del supuesto desastre naval español en 1588, difundieron la «victoria» inglesa a un público más amplio y más joven y se burlaron de la pasada hegemonía naval de España. En cuanto a la representación del legendario Drake, insistieron en presentar una versión idealizada del héroe inglés. Explico la paulatina construcción romántica de dos mitos populares ingleses que aún proliferan en el imaginario británico: la inapelable «victoria» de los ingleses sobre la Armada en 1588 y la deificación del personaje de Drake, proceso en el que Southey tuvo un papel protagonista
In this article, I analyse the literary images of the Spanish Armada and of one of its main English protagonists, Sir Francis Drake, as perceived and depicted by Robert Southey and by a number of British Romantic poets, travel and short story writers (George Lipscomb, Lord Byron, Thomas Babington Macaulay, Joseph Train, Mrs Anna Eliza Bray and Christian Isobel Johnstone). In their literary descriptions of the alleged Spanish naval disaster in 1588, they spread the English “victory” to a wider and a younger readership and mocked Spain’s past naval hegemony. As far as the depiction of the legendary Drake, they insisted on presenting an idealised version of the English hero. I explain the gradual Romantic construction of two popular English myths that are still rampant in the British imaginary: the uncontested English victory on the Spanish Armada in 1588 and the deification of the persona of Drake, a process in which Southey took a leading role
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