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La integración de egresados en un ecosistema publicitario local: el caso de Alicante

    1. [1] Universitat d'Alacant

      Universitat d'Alacant

      Alicante, España

  • Localización: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria, ISSN-e 1137-1102, Vol. 28, Nº. 55, 2023, págs. 105-127
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Egresatuak tokiko publizitate-ekosistema batean integratzea: Alicanten kasua
    • The integration of graduates in a local advertising ecosystem: the case of Alicante
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      No existe una normativa legal que impida el desempeño profesional de la actividad publicitaria si no se dispone de la titulación universitaria de Publicidad y Relaciones Públicas. El intrusismo en esta área se vincula, más bien, a la necesidad de contar con la formación y preparación necesarias. Ahí radica la utilidad del actual grado universitario: será más o menos valioso en la medida que proporcione la formación que se requiere para desempeñar adecuadamente la profesión y responder de forma satisfactoria a las nuevas demandas que generan los profundos cambios en el sector comunicativo. Es evidente, por tanto, que el interés por seleccionar el grado como vía formativa, así como la posterior capacidad de empleabilidad de los egresados y egresadas, estará vinculado a la idoneidad del grado.

      Por ese motivo es necesario que las universidades profundicen en el conocimiento de las exigencias cambiantes en el sector y muestren la agilidad suficiente para adaptar sus planes de estudio.

      En este estudio, tras la realización de dos encuestas de carácter cuantitativo y una batería de entrevistas en profundidad, se plantea conocer el encaje de egresados y egresadas de Publicidad y Relaciones Públicas de la UA en el ecosistema de agencias de publicidad de la provincia de Alicante, así como el efecto que ha supuesto la existencia de estudios universitarios en el sector.

    • English

      There is no legal regulation that prevents the professional performance of advertising activity if you do not have a university degree in Advertising and Public Relations. The intrusiveness in this area is linked to the need to have the necessary training and preparation and therein lies the usefulness of the current university degree: it will be more or less valuable to the extent that it provides the training required to adequately perform the profession and respond satisfactorily to the new demands generated by the profound changes in the communication sector. For this reason, it is necessary for universities to deepen their knowledge of the fickle demands in the sector and show sufficient agility to adapt their study plans. Starting from this basis, we developed a quantitative investigation through a closed questionnaire answered by a sample (n=200) of graduates in the degree of Advertising and Public Relations of the University of Alicante (Spain) with the aim of knowing their opinion on the studies of Advertising and Public Relations of the University of Alicante and its suitability to access professional practice. The research is complemented with a second exploratory sample, made up of advertising agency workers in the province, who support and point out future lines of work. The main results speak of the good image of Alicante advertising by graduates and a disparate opinion about the knowledge and skills acquired; a reality that contrasts with the vision of professionals, when they confirm that graduates in Advertising and Public Relations offer criteria and rigor to praxis. It concludes by contrasting some of these results and opening new avenues of work to influence structural aspects such as new professional roles or relationships in the local advertising ecosystem.


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